Багато локальних компаній в Україні хотіли б вийти на закордонний ринок, але не знають із чого почати. Ростислав Вовк радить не боятися ризикувати та помилятися.
“На експорт точно потрібно йти, але з продуктом, який має додану вартість. Маю величезну надію, що після перемоги Україна буде не просто аграрною житницею, а країною, яка займатиметься переробленням і продаватиме за кордон продукт з високою доданою вартістю”.
У Данії вдалося уникнути помилки завдяки місцевому дистриб'ютору, з яким підписали угоду. Коли ми скинули йому наш прайс-лист, він попросив забрати звідти позицію “Кролик у білому соусі”. Виявилося, що це найулюбленіша домашня тварина у дітей в Данії. І якби ми представили на ринку цей продукт, то одразу б “поховали” бренд. Люди, які знають місцеві тонкощі, – дуже важливі”, – зазначив Ростислав Вовк.
Експорт – це довга дорога і рутинна робота, за словами СЕО Kormotech.
“2017-го ми підписали контракт із клієнтом зі Швеції. Ми познайомилися з ним на виставці у 2012-му. Часом переговори та шлях від першого знайомства до першого контракту можуть займати 1,2, 5, 8 років. У Європі ти маєш бути проактивним, зацікавити чимось. Далі до тебе придивлятимуться, знайомитимуться. Ніхто не підпише контракт за пів року знайомства чи на першій виставці. Треба бути готовим до рутинної роботи. Після трьох років клієнти почнуть самі до вас звертатися”.
На домашньому ринку ми наразі №1 і в грошах, і в тоннах. Коли говоримо, що хочемо рости на експорті – то це не коштом України. Маємо і там, і там рости синхронно
Продукт має відповідати всім нормам, бо в Європі працюють правила, закон, історія.
“Супер багато ви в Європі не заробите. Але там можна планувати роботу на 5–10 років. В Україні це складно. Приготуйтесь до довгої дороги. І через три роки побачите, що вона приведе до стабільної роботи з невисокою маржею, але постійним заробітком”, – радить Ростислав Вовк.
Експорт - це гра в довгу. Наберіться терпіння
Не бійтеся помилятись, але шукайте надійного партнера, який допоможе уникнути помилок
Помилок не вдасться уникнути. Наприклад, компанія Kormotech двічі починала роботу в Сполучених Штатах.
“Ключова помилка – знайшли поганого партнера. Ми свого часу домовились з українцем-експатом, який давно жив у США. Втратили 1,5 року. Після того зробили висновок — за кордоном треба працювати з місцевими професіоналами. Вони розуміють менталітет. Зараз працюємо з американцями. Представлені у 200 торгових точках, на Amazon, в найбільшому інтернет-магазині зоотоварів Chewy. У Польщі теж помилялися. Не вивчили достатньо ринок, не розуміли, з якими брендами туди йти. За 2 роки не досягли нічого. Польський ринок крутий, конкурентний, але специфічний. Ми “бились” там кілька років, вже збирались виходити. Але у 2022 році раптом він приніс нам великий ріст. Ми пов’язуємо це із великою кількістю українців, що виїхали в Польщу та продовжують шукати на полицях знайомі їм з України бренди.