«Якщо говорити про тенденції, то ми побачимо зниження виробництва зернової групи та збільшення олійної. На це є декілька причин. По-перше, олійна група вимагає менших затрат на вирощування. По-друге, врожайність її менша в тоннах і, відповідно, простіше управління логістикою. Потрібно менше техніки, а значить, і витрат на перевезення. Маржинальність в олійних зазвичай вища, ніж у зернових.
Прогноз та майбутнє українського агробізнесу
«Якщо говорити про обсяги, то сої та соняшнику однозначно буде більше, ніж 2022 року, ріпаку – нарівні. Обсяг кукурудзи та пшениці знизиться, проте це жодним чином не вплине на продовольчу безпеку. Країні цих культур буде більш ніж достатньо, щоб забезпечити не тільки внутрішній ринок, а й велику частину відправити на експорт. Дефіциту не буде», – заспокоює Доброгорський.
«Нині наш план полягає в тому, щоб продовжувати працювати на Перемогу України. Ми засіваємо практично всі посівні площі. Зимівля пройшла добре, озимина – в нормальному стані. Попри те, що країна пережила надзвичайно складний період, ми готові до будь-яких викликів та з великим оптимізмом дивимось у майбутнє», – зазначив керівник агронапряму МХП.
Але є нюанс. З точки зору агрономічних підходів та технології, це може мати вплив на зменшення врожайності у тривалій перспективі. Тому це все ж більш тактичний хід, ніж стратегічний», – пояснює Сергій Доброгорський.
Плани на майбутнє. Відновлення галузі. Підготовка до посівної
Сергій Доброгорський поділився своїми прогнозами щодо відновлення галузі та розповів про плани на майбутнє:
«Говорити про відновлення та розвиток галузі поки що не зовсім доречно, тому що є низка питань, які потребують вирішення. Велика площа земель досі залишається окупована й замінована. Логістика на сьогодні працює не так, як повинна. Насамперед це пов'язано з труднощами проходження суден через протоку Босфор. А це основний логістичний маршрут. Нещодавно з'явилася нова проблема, пов'язана із забороною низки європейських країн на імпорт зерна з України. Відповідно вивезення продукції ускладнюється. Коли ситуація з логістикою покращиться, обсяги експорту швидко зростуть.
Незалежно від того, які сюрпризи нам готує майбутнє, необхідно шукати нові ринки та маршрути, інвестувати у власну енергоефективність та незалежність. Ми вже почали цей процес і маємо успішні кейси переобладнання наших зерносушильних комплексів.
Попри всі виклики війни, весняна посівна в МХП стартувала вчасно, в міру погодних умов. До неї ми підготувалися заздалегідь – закупили достатню кількість насіння, добрив, засобів захисту рослин, пальне. Ми продовжуємо впроваджувати інноваційні технології та інвестувати в техніку, зокрема обладнану елементами точного землеробства. У низці рослинницьких підприємств МХП уже впроваджено весь ланцюжок елементів точного землеробства, інші поступово проходять диджиталізацію. З 2016 року розвиваємо власну цифрову платформу й тепер активно займаємося формуванням екосистеми Digital Agro 360, яка містить цифрові рішення для підвищення ефективності агровиробництва.
Займаючися своєю справою, ми продовжуємо робити свій внесок у продовольчу безпеку країни, бо вважаємо це нашим обов’язком!»