СПЕЦПРОЄКТ
«Якщо не пережив війну, підготуватись до неї неможливо»:
Минув рік повномасштабної війни. Починаючи з 24 лютого 2022 року життя кожного українця змінилося. Ворог планував швидко захопити Україну. Але зустрівся з шаленим опором її громадян. Уся нація згуртувалася заради єдиної мети - Перемога
як бізнес справляється з викликами
Фото: Костянтин Ліберов/ instagram.com/libkos
За розрахунками економістів проєкту «Росія платить» при Київській економічній школі, прямі втрати промисловості становлять $11,3 млрд, сільського господарства – $8,7 млрд, енергетики – ще $8,1 млрд. Ці цифри постійно оновлюються.

Найбільше постраждала металургія. Проте й інші сфери бізнесу зазнали втрат, розповідає старший економіст Центру економічної стратегії Дмитро Горюнов.
ЗРОСТАННЯ ВВП НЕ ОЧІКУЄТЬСЯ
«Компенсувати 30% падіння ВВП не так просто. Компенсація менш масштабних скорочень економіки в 2009 та 2014-2015 роках, обидва рази на 15%, зайняла приблизно по чотири роки. Цьогоріч, попри прогнозований початок економічного зростання в другому кварталі, загалом за результатами року зростання майже не очікується. Тим не менш, український бізнес тримається», – каже Дмитро Горюнов.
Зараз український уряд активно зайнявся виконанням різної роботи для бізнесу, не властивої йому, але дуже потрібної. Це – участь в релокації в межах України, допомога з енергетичним обладнанням через бізнес, донорів тощо. А найбільшими викликами для українського бізнесу все ще залишаються безпекові ризики, падіння попиту, підвищення цін, недоступність портів та відтік кадрів за кордон.
«Подорожчання пального та сировини вплинуло на ціну іншої продукції. На це жаліються приблизно 70% підприємців, опитаних Інститутом економічних та політичних консультацій.

З браком електроенергії восени та взимку складніше – це вплинуло не лише на ціну. Представники не всіх галузей могли себе забезпечити. Є сфери, де неможливо обійтись генератором, навіть великим. За результатами опитувань Європейської бізнес-асоціації, у 40% компаній через це скоротилась виручка, ще 10% – зупинили діяльність. Всі індекси ділового оптимізму, після оговтання від первинного шоку, зростали аж до початку ракетних атак на об’єкти інфраструктури. З лютого, коли вже майже не було відключень, очікування бізнесу значно покращились. Найкраще пристосувались до нових реалій ті бізнеси, в котрих не було залежності від пострадянських ринків, портів, електроенергії тощо. Декотрі галузі навіть покращили показники», – пояснює економіст.
Олександр Чернологов переконаний, що з бізнесом в Україні все буде добре. Якщо його не вдалось зламати в перший період повномасштабного вторгнення, взимку через дефіцит електроенергії, то й зараз не зламають. Є потреба й можливість розширюватись на європейський ринок, адже там чимало біженців та зацікавлених іноземців. І українці стали більш усвідомлено вибирати товари та послуги.
«Почали звертати увагу на вітчизняний продукт і на виробників. Це й тримає бізнес. А наші підприємці працюють, продовжують надавати якісний сервіс і товари. Якщо так буде й надалі – бізнес відновить свої позиції й розвиватиметься попри все», – зазначає підприємець.
РЯТУЄ ВІТЧИЗНЯНИЙ ПРОДУКТ
Найважче під час повномасштабного вторгнення – усвідомити, що твій бізнес все ще комусь потрібний, розповідає ресторатор і співзасновник компанії «Боїм.Гастромандри» та закладів «Кафе Мрія», «Боїм.Кебаб», «Довгі Бурхливі Оплески» Олександр Чернологов зі Львова.
За рік вторгнення зіткнулись з певними викликами. Насамперед – кадровий голод у ресторанному бізнесі. Чимало українців на фронті, ще частина виїхали за кордон, а сфера туризму просіла. Міліє ринок, інфляція впливає на здорожчання сировини та цін у меню відповідно.
«Для повернення до повноцінної роботи бізнесу після повномасштабного вторгнення нам знадобилось 12 днів. Паралельно розвивали соціальні ініціативи. Уже 26 лютого 2022-го в «Мрії» почали готувати їжу для внутрішньо переміщених осіб, частину приміщення віддали під склад для волонтерів, активно допомагали й їм. А далі багато й багато працювали.
Влітку, попри всі загрози для бізнесу, все ж вирішив розширюватись, й восени разом з партнером відкрив заклад «Довгі бурхливі оплески». Це було важко емоційно, бо заклад з концепцією стендап-клубу був мрією протягом трьох років. А веселитись у такий час складно. Особливо, коли довкола багато жахливих новин. Та все ж, клуб знайшов свій відгук. Заклад функціонує й під час повітряних тривог, як бомбосховище, адже розташований у підвальному приміщенні в центрі Львова. Згодом ми придбали генератори, тож взимку це був і такий собі пункт незламності».

На підтримку держави підприємець не розраховував, та все ж отримав її.
«Допомогу отримали від місцевої влади – нам перекрили частину витрат за комунальні послуги. Тому для бізнесів важливо комунікувати з місцевою владою, обговорювати проблеми й виклики під час війни, шукати рішення.
А щоб втриматись на плаву, треба піклуватись насамперед про себе та про свій бізнес. Тримати в тонусі команду. Тоді усі проблеми не страшні. Хороший, чесний продукт, якісні товари та сервіс завжди будуть актуальні», – додає ресторатор.
12 ДНІВ
знадобилось для повернення до повноцінної роботи бізнесу після повномасштабного вторгнення
Дефіцит вдалось подолати у серпні. Постачальники мережі – здебільшого транснаціональні компанії. З початком повномасштабного вторгнення вони або повністю закрили свої склади в Україні, або не змогли швидко налагодити логістику. Окрім того, велику частку асортименту EVA складає власний імпорт. Його частина була заборонена до ввезення в країну на початку вторгнення, бо не входила до переліку товарів критичного імпорту. Після того, як цей перелік скасували, вдалося поповнити магазини продукцією, а згодом відновили роботу й транснаціональні компанії.
ГОТОВІ ДО ПІКОВИХ НАВАНТАЖЕНЬ
EVA – один із найбільших рітейлерів України у сфері товарів краси, гігієни та побутової хімії. На українському ринку вже понад 20 років. До повномасштабного вторгнення мережа налічувала 1120 магазинів. Нині працюють 992. Про виклики для бізнесу під час війни та як їх долати розповідає виконавча директорка Лінії магазинів EVA Ольга Шевченко:
“Генераторами забезпечені майже всі наші магазини”
«Хоч ми не дуже вірили у можливість повномасштабної війни, та все ж готувалися. Якщо ти ніколи не переживав війну, то підготуватись до неї добре – неможливо. Дещо з того, що підготували, знадобилось. Наприклад, матеріали для захисту вікон і вітрин. Дещо взагалі не довелось використовувати. Зовсім не очікували, що можуть бути перебої з електрикою по всій країні. В нас була ідея закупити генератори для магазинів, але ми її спершу відкинули. Тому частину купили влітку 2022-го, а основні поставки були аж у жовтні та листопаді. Зараз генераторами забезпечені майже всі наші магазини, навіть у найвіддаленіших регіонах».
Одним із викликів для роботи магазинів EVA був ажіотаж на товари першої необхідності та їх дефіцит на початку вторгнення.

«Наші магазини прилаштовані до пікових навантажень, адже ми часто з таким стикаємось перед святами – і вміємо працювати в таких умовах. Але чимало наших працівників переїздили в більш безпечні регіони та за кордон, тому в декотрих регіонах справлятись з ажіотажем було важко. Близько 300 працівників компанії пішли на фронт захищати Україну. У нас невелика частка працівників-чоловіків. Здебільшого вони працюють у розподільчих центрах. Частину – забронювали, й продовжуємо це робити. Діємо в рамках законодавства.

Зважаючи на нові обставини життя та обмеження, довелось скоротити робочий графік магазинів, аби наші працівники могли спокійно добиратись на роботу та увечері повернутись додому. Керівництво компанії наполягало, щоб під час повітряних тривог працівники закривали магазини і йшли у найближче бомбосховище. На своїх складах у Львові й Броварах ми також їх облаштували.
У третій декаді березня зіткнулися з гострим дефіцитом товару. Логістика працювала з ускладненнями, ряд постачальників також мали проблеми, залишки вичерпались. Насамперед не вистачало вантажного транспорту, він дуже повільно пересувався – комендантські години, блокпости. Охочих їхати в близькі до лінії фронту регіони знайти було нереально. Тому не черги в магазинах були головним викликом, а дефіцит товарів», – ділиться СЕО компанії EVA.
“Дефіцит вдалось подолати у серпні”
«Зокрема, зауважу, що ми ніколи не імпортували продукцію з Росії. Хоч декотрі з товарів транснаціональних компаній, які реалізуються по всьому світі, виготовлялися там. На початку вторгнення ми відмовились від цих товарів, роз’яснивши постачальникам нашу позицію. Частину нереалізованих товарів повернули імпортерам, частину віддали на благодійність», - каже Ольга Шевченко.
ЗБИТКИ І ВТРАТИ
Магазини на деокупованих територіях були в жахливому стані – пошкоджені, без товару. Загалом оцінюємо свої збитки у 360 млн грн обладнанням та товарами. Недоотриманий прибуток, який обраховують інші компанії, не рахували, але очевидно, що це буде значно більша цифра», – зазначає Ольга Шевченко.
360 МЛН ГРН
«Протягом року кількість зачинених магазинів була різною. Ми закривали їх не лише на окупованих територіях, а й у прифронтових населених пунктах, де велись активні бойові дії. У певні найгарячіші періоди, особливо на початку вторгнення, могли не працювати понад 200 магазинів. Зараз на окупованих та прифронтових територіях у нас залишилось 165 магазинів.
«Зокрема, зауважу, що ми ніколи не імпортували продукцію з Росії. Хоч декотрі з товарів транснаціональних компаній, які реалізуються по всьому світі, виготовлялися там. На початку вторгнення ми відмовились від цих товарів, роз’яснивши постачальникам нашу позицію. Частину нереалізованих товарів повернули імпортерам, частину віддали на благодійність», - каже Ольга Шевченко.
У
оцінюємо свої збитки обладнанням та товарами
ВИГІДНІ УМОВИ ДЛЯ КЛІЄНТІВ
«Ми запустили так звані «програмні каси» – надавали чеки покупцям в електронному вигляді на мобільний телефон, – розповідає Ольга Шевченко. – Це не лише зручно, а й значно швидше, економічніше та екологічніше. Зараз закупили та встановлюємо каси самообслуговування, щоб пришвидшити обслуговування наших клієнтів.

Через інфляцію ціни збільшились приблизно на 25%. Але ми намагаємось пропонувати клієнтам вигідні ціни, домовляємось з постачальниками про цікаві акції та знижки, усіляко стримуємо ріст цін. Також працюємо над якістю сервісу: повернули усі способи оцінки якості обслуговування, продовжуємо навчання для наших працівників тощо».
Керівництво компанії EVA прийняло важливе рішення не скасовувати оплату за товар картками, а згодом одні з перших надали можливість клієнтам мережі знімати готівку на касах. Зробили це, бо розуміли таку необхідність. Черги біля банкоматів були величезні, готівка в них швидко закінчувалась. З часом виник і дефіцит касової стрічки.
ДОПОМОГА АРМІЇ ТА НАСЕЛЕННЮ
Окрім того, що компанія надавала і продовжує надавати допомогу в рамках діяльності Оперативного штабу, з перших днів повномасштабного вторгнення, кожен день і навіть у вихідні, вона годує комплексними обідами поранених захисників та захисниць, які проходять лікування в Дніпропетровській обласній лікарні імені Мечникова. Загалом на продукти витратили майже мільйон гривень».

Всі розуміють, наскільки важливою є підтримка армії, тому у перші дні повномасштабного вторгнення компанія перерахувала фонду компетентної допомоги армії «Повернись живим» 2,5 млн грн. А в грудні долучилась до секретної ініціативи фонду та ГУР МО – BLACK BOX – і передала ще один мільйон. Та на цьому співпраця EVA та «Повернись живим» не закінчилась. У травні 2022 стартувала ініціатива під назвою «Підтримай захисників», в рамках якої клієнти EVA на касах магазинів можуть донатити від 1 грн на користь ЗСУ. За 9 місяців покупці пожертвували близько 17 млн грн, які фонд використав на придбання рацій, зарядних станцій, міношукачів, комплексів відеоспостереження тощо.
Прохання про допомогу почали надходити у компанію в перший день повномасштабного вторгнення. Ольга Шевченко зазначає, що їх було стільки, що не встигали обробляти. Тому створили Оперативний штаб EVA – команду, яка займалася такими запитами:
«Керівництво навіть не втручалося в діяльність штабу, лише підтримувало будь-які ініціативи. У якийсь момент команда штабу налічувала більше 70 людей лише у центральному офісі, й навіть цієї кількості не вистачало, аби задовольнити всі прохання про допомогу, які нам надходили з різних куточків України. Представники ТрО, військові, волонтери, шелтери для ВПО звертались як напряму у магазини, так і на гарячу лінію і просили те, що було в наявності – білизну, мило, засоби особистої гігієни, засоби для прибирання та дезінфекції, підгузки та дитяче харчування тощо. Загалом, за рік вторгнення наш Оперативний штаб задовільнив понад 430 таких запитів, передав понад 120 тисяч одиниць товару з асортименту мережі на загальну суму 5,5 млн грн.
У період новорічних свят EVA традиційно допомогла притулкам для безхатніх тварин та спільно з БФ HAPPY PAW реалізувала проєкт «Тепло хвостикам», який зібрав майже 1,2 млн грн. З них 260 тис. грн виділила сама компанія за рахунок відмови від новорічних корпоративних подарунків партнерам. Зібрані кошти дозволили забезпечити новими будками, пічками та паливом для обігріву 41 притулок, де перебувають понад 9 тис. тварин.
У цей надскладний час, коли увага більшості сконцентрована на допомозі Силам оборони, EVA разом з клієнтами та благодійними фондами-партнерами реалізує й низку проєктів, направлених на допомогу дітям, цивільному населенню та тваринам з притулків.
«А ще ми передали власні дрони військовим, купували генератори, замовили 2 партії бронежилетів – одну віддали на потреби ЗСУ, другою забезпечили наших співробітників, які пішли у військо, тощо», – каже Шевченко.
З квітня 2022 року учасники програми лояльності «EVA МОЗАЇКА» активно долучаються до ініціативи «Дитинство без війни», яка передбачає евакуацію з України до Туреччини дітей, що перебувають у складних життєвих обставинах. На 24 лютого 2023 року для підопічних проєкту зібрано понад 6,3 млн грн у вигляді бонусів. Кошти спрямовуються на проживання та харчування евакуйованих дітей.
«Котра з наших ініціатив найважливіша? Усі вони важливі. Кожен наш проєкт, кожен задоволений окремий запит – збережене життя. Ми й далі працюватимемо та допомагатимемо для перемоги України», – підсумувала Ольга Шевченко.
З метою допомогти постраждалим сім’ям з Дніпра, в чий будинок 14 січня 2023 року влучила російська ракета, EVA у партнерстві з БФ «ТАПС» організувала збір коштів. Проєкт акумулював понад 2,6 млн грн. З них 200 тис. грн виділила мережа.
РЕАЛІЗОВАНА ДОПОМОГА ВІД EVA
у партнерстві з БФ «ТАПС» зібрали постраждалим сім’ям з Дніпра, в чий будинок 14 січня 2023 року влучила російська ракета. З них 200 тис. грн виділила мережа
в рамках ініціативи «Підтримай захисників» клієнти EVA задонатили на користь ЗСУ. Фонд «Повернись живим» використав кошти на придбання рацій, зарядних станцій, міношукачів, комплексів відеоспостереження тощо
учасники програми лояльності «EVA МОЗАЇКА» зібрали для евакуйованих з України до Туреччини дітей, що перебувають у складних життєвих обставинах.
ЕVA спільно з БФ HAPPY PAW реалізувала проєкт «Тепло хвостикам», допомігши притулкам для безхатніх тварин. З них 260 тис. грн виділила сама компанія
мережа передала фонду «Повернись живим», долучившись до секретної ініціативи фонду та ГУР МО – BLACK BOX
Оперативний штаб EVA задовільнив понад 430 запитів про допомогу на все, що було в наявності – білизну, мило, засоби особистої гігієни, засоби для прибирання та дезінфекції, підгузки та дитяче харчування тощо
нагодували комплексними обідами поранених захисників та захисниць, які проходять лікування в Дніпропетровській обласній лікарні імені Мечникова
компанія перерахувала фонду компетентної допомоги армії «Повернись живим» у перші дні повномасштабного вторгнення
МЛН ГРН
2,6
МЛН ГРН
17
МЛН ГРН
6,3
МЛН ГРН
1,2
МЛН ГРН
1
МЛН ГРН
1
МЛН ГРН
5,5
МЛН ГРН
МЛН ГРН
1
МЛН ГРН
1
МЛН ГРН
2,5
МЛН ГРН
2,5
Над спецпроєктом працювали:
Матеріал підготовано за підтримки:
Софія ЧАЙКІВСЬКА Авторка
Олексій СКОПНЕНКО Продакшн
Оксана МИШОПИТА Продакшн
Мирослава БОНДАРЕНКО Редакторка
Світлана САЛІЙ Літературна редакторка
Крістіна НАГОРНЮК Дизайнерка