Олександр Чернологов переконаний, що з бізнесом в Україні все буде добре. Якщо його не вдалось зламати в перший період повномасштабного вторгнення, взимку через дефіцит електроенергії, то й зараз не зламають. Є потреба й можливість розширюватись на європейський ринок, адже там чимало біженців та зацікавлених іноземців. І українці стали більш усвідомлено вибирати товари та послуги.
«Почали звертати увагу на вітчизняний продукт і на виробників. Це й тримає бізнес. А наші підприємці працюють, продовжують надавати якісний сервіс і товари. Якщо так буде й надалі – бізнес відновить свої позиції й розвиватиметься попри все», – зазначає підприємець.
РЯТУЄ ВІТЧИЗНЯНИЙ ПРОДУКТ
Найважче під час повномасштабного вторгнення – усвідомити, що твій бізнес все ще комусь потрібний, розповідає ресторатор і співзасновник компанії «Боїм.Гастромандри» та закладів «Кафе Мрія», «Боїм.Кебаб», «Довгі Бурхливі Оплески» Олександр Чернологов зі Львова.
За рік вторгнення зіткнулись з певними викликами. Насамперед – кадровий голод у ресторанному бізнесі. Чимало українців на фронті, ще частина виїхали за кордон, а сфера туризму просіла. Міліє ринок, інфляція впливає на здорожчання сировини та цін у меню відповідно.
«Для повернення до повноцінної роботи бізнесу після повномасштабного вторгнення нам знадобилось 12 днів. Паралельно розвивали соціальні ініціативи. Уже 26 лютого 2022-го в «Мрії» почали готувати їжу для внутрішньо переміщених осіб, частину приміщення віддали під склад для волонтерів, активно допомагали й їм. А далі багато й багато працювали.
Влітку, попри всі загрози для бізнесу, все ж вирішив розширюватись, й восени разом з партнером відкрив заклад «Довгі бурхливі оплески». Це було важко емоційно, бо заклад з концепцією стендап-клубу був мрією протягом трьох років. А веселитись у такий час складно. Особливо, коли довкола багато жахливих новин. Та все ж, клуб знайшов свій відгук. Заклад функціонує й під час повітряних тривог, як бомбосховище, адже розташований у підвальному приміщенні в центрі Львова. Згодом ми придбали генератори, тож взимку це був і такий собі пункт незламності».
На підтримку держави підприємець не розраховував, та все ж отримав її.
«Допомогу отримали від місцевої влади – нам перекрили частину витрат за комунальні послуги. Тому для бізнесів важливо комунікувати з місцевою владою, обговорювати проблеми й виклики під час війни, шукати рішення.
А щоб втриматись на плаву, треба піклуватись насамперед про себе та про свій бізнес. Тримати в тонусі команду. Тоді усі проблеми не страшні. Хороший, чесний продукт, якісні товари та сервіс завжди будуть актуальні», – додає ресторатор.
знадобилось для повернення до повноцінної роботи бізнесу після повномасштабного вторгнення