СПЕЦПРОЄКТ
Як мережа АЗК перетворилася у компанію, яка здобуває перемогу
Минув рік повномасштабної війни. Починаючи з 24 лютого 2022 року життя кожного українця змінилося. Ворог планував швидко захопити Україну. Але зустрівся з шаленим опором її громадян. Уся нація згуртувалася заради єдиної мети - Перемога
Початок 2022 року став для більшості українських компаній традиційним і прогнозованим у сенсі розвитку. Підприємства працювали у зрозумілому законодавчому полі, жорстких, проте справедливих умовах конкуренції. Компанії планували розвиток, розширення, удосконалення, виходячи з цілей, потреб клієнтів, перспектив і аналізу ринку.

24 лютого ситуація кардинально змінилася.
- На початку 2022 року ми мали неймовірні цілі, - згадує Олександр Мельничук, топ-менеджер мережі АЗК БРСМ. - За рік планували відкрити 24 нових автозаправні комплекси, впровадити низку ІТ-проектів, спрямованих на покращення сервісу для клієнтів, автоматизацію і підвищення ефективності окремих комплексів, мережі в цілому.

Розробляли новий мобільний додаток для клієнтів, аналізували наші можливості й перспективи. 24 лютого все пішло в небуття.
Війська окупантів завдали перших ударів по паливопостачальних мережах. Знищили і розграбували АЗК, розбомбили паливні склади, сховища скрапленого газу, перебили шляхи постачання. Намагалися залишити українців без палива, тобто можливості пересування. Прагнули знекровити критичну інфраструктуру, заблокувати роботу захисників України.

Перший удар війни

- Щодня ми отримували повідомлення про втрати, - продовжує Мельничук. - Росіяни захопили станцію скрапленого газу у місті Вовчанськ Харківської області, де зберігалася основна частина скрапленого газу нашої мережі. Розбомбили АЗК у селах Мила і Бузова на Київщині, Нікополі на Дніпропетровщині, Харкові, Дніпрі, Сумах, захопили три АЗК у Херсоні. Трьома ракетами влучили у нафтобазу в райцентрі Шепетівка на Хмельниччині.
Що росіяни не знищили, то розграбували. Із АЗК в Херсоні зняли все обладнання, зірвали навіть плити оздоблення. Вивозили вантажівками, якими завозили до України боєприпаси.
Під російською окупацією досі перебувають 5 АЗК компанії: по 2 в Мелітополі й Бердянську і 1 - у Василівці на Запоріжжі.

Загальна сума втрат компанії БРСМ перевищила 200 млн.грн
Вранці 24 лютого президент Володимир Зеленський ввів в Україні воєнний стан. Почалася масова мобілізація. Бізнес оголосив власну мобілізацію ресурсів і можливостей.

- Власник торгової марки Андрій Біба одразу згуртував колектив, - продовжує Олександр Мельничук. - Ми створили власний стратегічний штаб. Не розбіглися, тримали стрій. Кожні 2 години проводили наради. Аналізували ситуацію, приймали стратегічні і оперативні рішення. Одразу їх впроваджували. Так тривало пів року.
Ставили перед собою кілька ключових завдань. Перше: мусили зберегти життя працівників. Друге: мали працювати за будь-яких умов. Бо від нашої роботи залежало життя наших працівників, від наявності палива — діяльність захисників України, критичної інфраструктури, країни в цілому. Ми не могли припинити діяльність. Третє: мали побудувати абсолютно нову, надійну мережу постачання пального. Попередня не працювала, бо більшість палива в Україні надходило з Білорусі і Росії.

Мобілізація

706 925
літрів пального мережа віддала для заправки транспорту ЗСУ, ДСНС, швидкої допомоги, поліції, ТРО, транспорту евакуйованих мешканців. Загалом заправили на суму понад 29 385 261 грн.
291 працівник БРСМ мобілізувався до лав ЗСУ і ТРО, зараз виборює перемогу зі зброєю в руках.
За 2 місяці повномасштабної війни паливні склади мережі БРСМ спорожніли. Узяти нового палива було ніде.

- За кілька місяців ми з нуля опанували нові шляхи постачання та побудували нову систему логістики, - каже Олександр Мельничук. - Уклали контракти із хабами та портами Європи, перевізниками та експедиторами. Автомобільним транспортом імпортуємо пальне з Польщі, Литви, Латвії, Молдови, Румунії, Болгарії. Залізницею — з Польщі, Румунії, Болгарії. Морським та річковим транспортом — з Румунії, Болгарії, Туреччини, Греції, Італії, Нідерландів, Алжиру. Завдяки спільним зусиллям українського бізнесу та уряду система захищена, працює ідеально. Українці можуть не перейматися — пальне є і буде.

Перебудова

Станом на початок 2023 року в Україні немає дефіциту пального. На АЗК є всі види палива, навіть преміальне
З літа 2022 року всі АЗК мережі БРСМ працюють у штатному режимі. Заправляють паливо клієнтам без обмежень, у баки і каністри. Компанія працює над тим, щоб пальне було максимально доступним.

- Тоді ми зрозуміли, що у період війни не достатньо бути лише мережею АЗК, яка допомагає військовим здобувати перемогу, - продовжує Олександр Мельничук. - Маємо самі стати тим, хто її виборює. Почали перебудовуватися, мобілізували зусилля 6,5 тис. наших працівників і 1,5 млн клієнтів.

Перетворення на компанію, яка здобуває перемогу

Мережа БРСМ продовжує заправляти авто сил оборони і критичної інфраструктури.
За ініціативи власника ТМ “БРСМ” Андрія Біби заснували благодійний фонд "Благо БРСМ". Збираємо гроші на військове спорядження бійцям.
- Розуміємо, що людям важко постійно віддавати гроші на потреби ЗСУ, - розповідає Олександр Мельничук. - Запропонували легшу механіку. Кожен клієнт має можливість перераховувати у фонд свою знижку, яку отримує на пальне від компанії. Таким чином допомагає військовим, не віддаючи гроші з власної кишені. Розмір донатів може встановити сам.
Плани на 2023 рік
Коли у фонді "Благо БРСМ" було 1,5 млн. грн, Андрій Біба, подвоїв цю суму. І це, окрім майже 29 млн грн. власних коштів, що були виділені на потреби військових у вигляді пального. Вдалося закупити і передати 645 комплектів зимового одягу для бійців ЗСУ. Зараз у фонді — понад 3 млн грн. Плануємо новий збір на суму 5 млн грн., на які будемо купувати військове спорядження весна-літо для військових добровольчих батальйонів.
АЗК мережі БРСМ переобладнали, вони функціонують як пункти незламності.
Із діючих 208 АЗК мережі, 198 обладнані дизель-генераторами, 40 — старлінками, мають незалежний доступ до мережі, - розповідає Олександр Мельничук. - Функціонують як пункти незламності. На АЗК завжди є світло, мобільний та інтернет-зв'язок, тепло, гарячі напої та їжа, широкий асортимент продуктів, вода і туалет. До нас приходять не лише за пальним. Заходять вчителі, щоб провести онлайн-уроки. Учні — щоб відвідати їх. Заходили панянки, які сушили волосся, бо вдома не мали електрики.
На 2023 рік компанія БРСМ має кілька стратегічних планів.
- Перший: перемогти і вигнати окупантів. Працюємо із захисниками і державою пліч-о-пліч. Другий: відбудувати і відновити все, що зруйнували орки, - каже Олександр Мельничук. - Третій: вдосконалити систему роботи так, щоб це дозволяло не підвищувати ціни на пальне.
“Світанок 24 лютого приніс нову реальність. Мали перелаштуватися на неї за години. Це було надскладно. Перші тижні працювали у надважких умовах. Але ніхто з колективу не здався, не полишив своїх завдань. Зупинялись лише тоді, коли на АЗС заїжджали російські танки.

Працівники з прифронтових територій вже звикли. У нас все нормально, кажуть. Як повітряна тривога — закриваємо АЗК і йдемо в бомбосховище. Як закінчилася – працюємо далі. Коли осколки прилітають, прибираємо."
“24 лютого була моя зміна на АЗК Мила. Зі мною був ще один оператор. На трасі у бік Житомира зібралося дві колони машин на виїзд із Києва, зайняли обидві смуги. Ми чули вибухи. Клієнти стояли у черзі на заправку по 5 годин, періодично сідали на підлогу разом з нами, коли стояв гуркіт. Той день як в тумані. Ми забули, що треба їсти і ходити до вбиральні, наша ціль була одна допомогти людям заправитися, щоб врятуватися”

Герої БРСМ

“Наша допомога країні в скрутний час це не заслуга, а обов’язок. Якби усі залишили свої робочі місця хто б тоді боровся за перемогу разом з військовими. Моє серце в Україні, моє місце в команді хоробрих і сильних колег. Пишаюся, що я серед них”
"Ми з військовими і тероборонцями стали рідними. Ми їм - каву і слова підтримки, вони нам - захист і спокій. З перших днів війни нас залишилося двоє операторів і кілька заправників. Клієнти є постійно - місцеві, біженці. Приділяємо увагу кожному. Бо любимо свою роботу і свою країну”
“Наша маленька заправка приймала переселенців до 3 години ночі. Щоб зменшити черги у вбиральню, прибиральниця водила діток у туалет персоналу, допомагала вмитися і заспокоювала. Ми готували їжу. Зробили більше 300 хотдогів і бургерів, 70 фреш-сендвічів”
Марина Лаврінець, керівниця департаменту з управління персоналу мережі “БРСМ-Нафта”
Надія Здоренко, оператор АЗК “БРСМ-Нафта” в селі Мила Київської області
Софія Лазарєва, оператор АЗК “БРСМ-Нафта”, м. Миколаїв. 24 і 25 лютого не залишала робоче місце, заправляла водіїв
Катерина Младенцева, оператор АЗК “БРСМ-Нафта” у Новоград-Волинську Житомирської області
Дарина Ткаченко, працівниця АЗК БРСМ в с. Хащеве Новомосковського району Дніпропетровської області
“Сім'я біженців приїхала на АЗК без скла в машині. В нього потрапили кулі. Ми заклеїли скло плівкою, і люди поїхали далі”
Ліза Завалій, працівниця АЗК БРСМ в с. Хащеве Новомосковського району Дніпропетровської області
Над спецпроєктом працювали:
Матеріал підготовано за підтримки:
Роман ЗАПОРОЖЧЕНКО Автор
Юлія ІЛЬЧЕНКО Продакшн
Мирослава БОНДАРЕНКО Редакторка
Світлана САЛІЙ Літературна редакторка
Рада КІШКА Дизайнерка