Вулицею їздили танки, падали бомби, а ми працювали:
як фармацевти рятують життя українців
Робота фармацевтичної галузі країни у мирний час — основа здоров’я і процвітання нації. У період війни — гарантія стратегічної безпеки країни. Від початку повномасштабного вторгнення українські фармацевтичні підприємства не припиняли своєї діяльності.

Виготовляли ліки під обстрілами, доставляли їх хворим і пораненим. А більшість мереж аптек, незважаючи на небезпеку, щодня відчиняла свої двері, щоб українці змогли придбати необхідні препарати.
Життя без ліків перетворилося б на пекло
Волонтер із міста Ірпінь Київської області Сергій Мазур переконався на власному досвіді у важливості стабільної роботи фармацевтичної галузі. «Якби підприємства зупинилися, а фармацевти не вийшли на роботу в перші дні вторгнення ворога, наслідки були б катастрофічні. Я відповідав за медичне забезпечення тероборонівців. Із 24 лютого почав возити бинти, кровоспинне, бандажі. Також замовляли протизастудні, тонізувальні препарати. Від цілодобового перебування на блокпостах на холоді багато хто із захисників захворів. Ми з сином обдзвонювали аптеки, знайомих фармацевтів, вигрібали все, що було. Добре, що більшість була на зв’язку, віддавала ліки безкоштовно, радила замінники. У перші дні березня тероборонівці почали замовляти знеболювальне, стимулятори, антидепресанти, заспокійливе. Багатьох накривали втома, страх, паніка. Ситуацію врятували мої знайомі фармацевти, які допомагали знаходити необхідні препарати», — розповідає волонтер.
Коли на Київщині почалися активні бої, волонтери возили бійцям сильні знеболювальні, кровоспинні, антишокові препарати, перев’язувальний матеріал.

”Це все потрібно було ящиками, бо бої не припинялися. Найближчі аптеки вже спорожніли, я через знайомих брав медикаменти на складах. Завдяки спільним зусиллям волонтерів і працівників фармацевтичної галузі бійці мали необхідні ліки”, - додав Сергій Мазур.
Киянин Микола Гордійчук переконаний, що стабільна робота фармацевтичної галузі врятувала життя його батькові.
”Йому 78 років, переніс інсульт, має букет хвороб. Постійно приймає судинозміцнювальне, знеболювальне, імуностимулятори, ліки для пам’яті, серця, шлунка, нервової системи. Завдяки цьому живе майже повноцінно, хвороби не прогресують.

Десь на третій-четвертий день повномасштабного вторгнення батько набрав мене: вдома скінчилися ліки.

Я запанікував, бо без цих препаратів рідна людина могла померти. Почав їздити по аптеках міста, обдзвонив знайомих лікарів, аптекарів. За годину-дві знайшов усі необхідні препарати. Якщо не безпосередньо такі, які приймав батько, то їхні замінники. Це врятувало йому життя”, - говорить Микола Гордійчук.
Сімейний лікар із Кропивницького Іван Шевченко розповів, що більшість його пацієнтів — люди з вродженими, хронічними, віковими хворобами, професійними травмами. Вони мусять постійно приймати певні препарати.

”Люди живуть виключно завдяки лікам, більшість — відносно повноцінно, недуги не псують їм життя. Якби фармацевтична галузь зупинилася, то половина моїх пацієнтів не прожила б і року. Або ж життя без ліків перетворилося б на пекло”, - запевнив сімейний лікар.
Фармацевтичний фронт і стратегічна місія
На початку повномасштабного вторгнення фармацевтична компанія ”Дарниця” отримала величезну кількість запитів на благодійну допомогу й закупівлю ліків від медичних закладів, мереж аптек, волонтерських організацій.
”Київські лікарні одразу почали надсилати на завод вантажівки. Ключовими були Київська міська клінічна лікарня швидкої допомоги, Київська міська клінічна лікарня №17, Охматдит, Центральний військовий госпіталь, Інститут серця. Ми безоплатно відвантажували ліки з наявних запасів на складі всім, хто звертався.
Регіональні команди працювали цілодобово. Ми також самостійно залучали будь-який транспорт, щоб розвозити ліки, шукали охоронний супровід. Деякі замовники знаходили авто самостійно. Наприклад, із Чернігова приїжджали забирати ліки на власних машинах”, - розповідає Василь Губарець, директор із корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії "Дарниця".
Компанія практично не зупиняла виробництва і змогла швидко відновити довоєнні обсяги випуску препаратів. Це вдалося зробити завдяки побудові сучасної моделі антикрихкості, яка виявилася дуже дієвою під час широкомасштабної фази війни.
”Суть цієї моделі – трансформація від вертикальної структури управління до горизонтальної. Кожен топменеджер знає свої завдання й розуміє, як діяти, не чекаючи на вказівку згори. Автономність, професіоналізм, швидкість і відповідальність у процесі прийняття рішень захищають таку команду від зовнішніх негативних впливів. Є кілька основних чинників, які сприяли стійкості компанії. Наприклад, ми зробили стратегічний запас сировини до початку повномасштабного вторгнення. Це дало ”Дарниці” змогу практично не зупиняти виробництва з 24 лютого 2022 року та вийти на довоєнний рівень виробництва вже у квітні того ж року”, - пояснив Василь Губарець.
Також у ”Дарниці” діджиталізовано основні бізнес-процеси та процеси розроблення/виробництва продукції. Саме тому компанія успішно впоралась із ситуацією, коли майже всі офісні працівники перейшли на віддалену роботу.

”Дарниця” має сильну лідерську команду, яка змогла організувати роботу в екстремальних умовах максимально ефективно.

”Ми чітко розуміли своє завдання – зберегти всю команду, щоб забезпечити стабільність бізнесу. Нам потрібно було надати людям сенси залишатися на виробництві, прищепити відчуття причетності до Перемоги. Тож ми запустили комунікаційну програму #ФармОборона. Кожен на своєму місці у внутрішній соціальній мережі Workplace. Говорили про надважливість ліків під час війни, про наше завдання – піклуватися про здоров’я нації. Підкреслювали, що кожен важливий саме на своєму місці. Також розповідали історії Героїв ФармОборони – тих працівників, які не тільки залишилися, а й робили дещо більше, ніж вимагали посадові інструкції, щоб із полиць аптек нашої країни не зникали ліки”, - додав Василь Губарець.
”Навесні частина працівників жила на території підприємства – в укритті, відремонтованому за два місяці до великої війни. Воно розраховане на практично повноцінне проживання. Уже після 24 лютого туди екстрено провели інтернет та комунікації, щоб була можливість постійно залишатися на зв'язку. Також організували триразове безкоштовне харчування в їдальні підприємства. У найгостріші періоди в укритті мешкали три сотні людей – не лише працівники ”Дарниці”, а й члени їхніх родин. У бомбосховищі було організовано DarSchool для дітей – двічі на тиждень спеціалісти ”Дарниці” та наші партнери проводили вебінари з тіктоку, ютубу, SMM, трендів у діджитал”, – розповів Василь Губарець.
Фармацевтична компанія ”Дарниця” отримала нагороду ”HR-бренд 2022” у номінації ”Культурний код компанії” як визнання саме такого підходу в корпоративних комунікаціях під час повномасштабної війни.
Герої серед нас
У фармацевтичній компанії наголошують на важливості співпраці з мережами аптек, фармацевтами та провізорами. Адже саме завдяки їхній праці необхідні ліки потрапляють до тих, хто їх потребує.
”У містах, що були в облозі, працювали тільки малі місцеві аптеки. Їхні працівники – неймовірно відважні люди. ”Дарниця” також довозила ліки до міст, де відбувалися активні бойові дії. А далі їх забирали волонтери чи ЗСУ. Мої колеги були свідками справді героїчних історій фармацевтів – працівників аптек. Так і народилася ідея запровадити премію ДарВідзнака. У такий спосіб хотіли подякувати героям, які щоденно виконують свою роботу для збереження здоров’я нації, підвищити рівень розуміння важливості роботи кожного на своєму місці і врешті-решт просто надихнути та підтримати українців”, - каже Василь Губарець, директор із корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії "Дарниця".
Перші ДарВідзнаки фармацевтам вручили в жовтні 2022 року. Інна Абрамович, завідувачка аптеки БАМ у м. Миколаєві, перемогла в номінації ”За служіння народу”.
”Із першого дня повномасштабного вторгнення Росії наш мікрорайон обстрілювали цілодобово. Над вулицею і будинками літали ракети, артилерійські снаряди, падали бомби. Але ми ні на день не зупиняли своєї роботи. Наша аптека – єдина в мікрорайоні, щодня стояли черги. Купували заспокійливе, препарати від тиску, антидепресанти. Навіть думки не було закритися, бо від нас залежало життя сотень людей. 13 березня район обстріляли касетними боєприпасами. У аптеці вибило вікна, двері, пошкодило стіни. Того ж дня ми заклеїли все скотчем, якось полагодили і продовжили працювати”, - каже завідувачка аптеки.
2 серпня 2022 року авіабомба вщент зруйнувала аптеку, в якій працювала Інна Абрамович. Вона переїхала працювати фармацевтом в Одесу. 1 серпня планує повернутися до Миколаєва.

”Поки триває війна, будемо працювати. Усвідомлюю, наскільки ми потрібні людям у такий час”, - додала Інна.
Альона Дубровіна, фармацевт аптеки ”Копійка” в Сумах, перемогла торік у номінації ”За самовідданість”.
”У період активних бойових дій за місто ми продовжували працювати. Вулицею їздили танки, падали бомби, а ми не закривалися. Не могли собі цього дозволити, бо з 7:30 перед аптекою стояла черга. Ліків не було, ми звозили їх з інших аптек, які розбили чи зруйнували російські війська. Люди розбирали препарати для серця, гормональні ліки. Військові брали знеболювальне, перев’язувальний матеріал. Я сама весь день була на нервах. Бо залишала вдома 4-річного сина – на бабусю чи сусідку, а сама йшла працювати”, - розповіла Альона Дубровіна.
Юрій Козлик, завідувач аптеки ”Гамма 911” у Миколаєві, отримав ДарВідзнаку-2022 в номінації ”За людяність”.
”24 лютого в мене якраз був вихідний, але розбудили вибухи: почалася широкомасштабна війна. Я подзвонив двом колегам-дівчатам. Одна вийшла на роботу, інша відмовилася, бо було страшно. Побіг в аптеку, перед входом вже стояло понад 60 людей. Навколо паніка, крики. Усім треба були ліки. Удвох із колегою відпускали препарати без відпочинку, того дня в нашій аптеці побувала майже тисяча людей”, - пригадує Юрій.

Три з шести аптек мережі ”Гамма 911” у Миколаєві було зруйновано в перші тижні вторгнення.
”Понад 3 місяці я працював у аптеці з ранку до ночі сам, але не залишав роботи ні на день. Моя аптека розташована біля кількох медичних закладів. Там лікарів не було, всі пацієнти йшли до нас. Я надавав їм допомогу, ліки, радив препарати-замінники”, - говорить завідувач аптеки.
Одночасно 22-річний Юрій Козлик навчав стажерів, які після звільнення області від окупантів пішли працювати у відновлені аптеки.

”Майже весь колектив шести аптек нашої мережі навчав я. Тепер усі працюють на перемогу. Роботи стало менше, я навіть встигаю волонтерити. У вільний час обшиваю бронежилети”, - підсумував Юрій Козлик.
Переможців визначить народне голосування
Сміливі, рішучі та відповідальні професіонали – це номінанти всеукраїнської щорічної премії ДарВідзнака. 2023 року переможців оголосять 15 вересня в трьох номінаціях ”За надану допомогу”, ”За роботу в гарячих точках”, ”За поновлення роботи” . Переможці отримають фінансову винагороду – 50 тис. грн.
Із 5 червня по 31 липня триває номінація учасників та заповнення анкет. Узяти участь у конкурсі може сам фармацевт чи провізор. Працівника також можуть рекомендувати колеги, керівники аптечного закладу чи мережі.
Із 1 по 14 серпня перевірятимуть анкети й відбиратимуть номінантів. До складу професійного журі входять:
Ігор Никифорчин,
директор із медичних питань
фармацевтичної компанії ”Дарниця”
Антоніна Осадча,
керівник thePharma.Media, професійно-ділового видання для фахівців фармацевтичної та медичної галузей
Катерина Глазковa,
виконавчий директор Спілки українських підприємців
На завершальному етапі відбувається народне голосування на сайті фармацевтичної компанії ”Дарниця”. Триватиме з 15 серпня по 14 вересня. Наступного дня оголосять переможців ДарВідзнаки 2023.

”Номінанти ДарВідзнаки – це аптечні фармацевти, які виявили людяність, мужність, стійкість та виваженість, а може, й допомогли зберегти комусь життя. Завдяки ДарВідзнаці можемо відзначити й гучно заявити про вчинки величних людей великої країни”, - зазначив Василь Губарець, директор із корпоративних комунікацій фармацевтичної компанії ”Дарниця”.

Над спецпроєктом працювали:
Роман ЗАПОРОЖЧЕНКО - автор,
Мирослава БОНДАРЕНКО - редакторка,
Юлія ІЛЬЧЕНКО - продакшн,
Оксана МИШОПИТА - креативна продюсерка,
Олена ПЕТІК - коректорка,
Ганна НАРОНІНА - дизайнерка.
Матеріал підготовано за підтримки: