як АТБ об'єднує та підтримує українців

“Буде сонце й літо не тільки на вулиці, а й у душі”
Незалежні компанії
СПЕЦПРОЄКТ

У спецпроєкті Gazeta.ua та найбільшої мережі супермаркетів АТБ розкажемо, як це - жити в незалежній Україні, бути її частиною, що змінилося в житті українців та роботі улюблених магазинів після повномасштабного вторгнення.

Відбудовувати зруйновані магазини, турбуватися про продовольчу безпеку країни

На початку серпня в Чернігові, в мікрорайоні Бобровиця, відкрили оновлений АТБ на 700 кв. м. Від початку повномасштабної війни приміщення цього супермаркету двічі постраждало під час обстрілів - у березні 2022-го та лютому 2024 року.
“До повномасштабного вторгнення під час відкриття нового магазину АТБ панувала атмосфера справжнього свята. Я це можу порівняти з появою нового життя - незабутні емоції. Покупці отримували подарунки, а на товари були знижки від 40 відсотків. Наш магазин розташований на околиці Чернігова, біля траси. Першого дня вторгнення повз їхали колони військової техніки. Росіяни почали обстрілювати місто, постійно бахкало. Були присутні тривога, страх, невизначеність. Попри всі ці відчуття ми працювали. Товари розкуповували миттєво, постійно доводилося заповнювати порожні полиці. Працювало сім кас, черги - шалені. 24 лютого 2022 року магазин АТБ працював до другої ночі, фактично до останнього покупця. Попри ризик, жоден із працівників не залишив свого робочого місця.
Другого дня війни АТБ працював приблизно пів дня. Далі стало небезпечно перебувати у приміщенні й колективу, й покупцям. Згодом унаслідок обстрілів було значно пошкоджено стіни супермаркету, повибивало вікна й двері.
На сьогодні в Україні працює



супермаркетів АТБ
1229
Цього року приміщення нашого супермаркету знову постраждало під час обстрілу. І знову компанія його відновила. У день відкриття прийшло дуже багато людей. Дякували нам, що в магазині все, як раніше, - і товари на тих самих місцях, і вибір є. Казали: АТБ відкрили, значить - будемо жити! Купують все - й дешеве морозиво, й дорогий алкоголь. Тепер найпопулярнішими продуктами так само, як і до війни, є хліб, вода, крупи, м’ясо й ковбасні вироби, яйця, фрукти, побутова хімія, товари для гігієни. Охоче також купують гарячу випічку. Маємо 50 найменувань. Постійні клієнти щоранку приходять до АТБ по каву й сосиску в тісті. Ми, як і раніше, працюємо на результат, щоб покупців ставало все більше. Щоб кожен був задоволений обслуговуванням та асортиментом магазину. Для мене дуже важливим є наш колектив. Я впевнена в кожному працівнику. Вдячна, що в найважчий період ніхто не залишив свого робочого місця й покупці мали змогу придбати найнеобхідніше”, - говорить Марія Сірик.
Компанія продовжує дбати про продовольчу безпеку країни. Зокрема, від початку повномасштабного вторгнення з'явилося таке поняття, як воєнний асортимент. Це найнеобхідніші продукти та товари, якими забезпечено кожен магазин АТБ.
“У прифронтових містах важливе значення має питна вода. Через постійні обстріли, зокрема очисних споруд і водоканалів, якість водних ресурсів дуже погана. Тому ми намагаємося забезпечити прифронтові магазини якісною водою та іншими напоями (соки, чай, кава, солодкі, енергетичні напої). Маємо в асортименті очищену, природну, лікувальну воду з різними рівнями мінералізації”, - кажуть в АТБ.
Також до воєнного асортименту входять макарони, крупи, цукор, сіль, сода, пластівці, кондитерські вироби. Товари першої необхідності: пральний порошок, мило, шампунь, сірники/запальнички, засоби для миття посуду, зубна паста, пелюшки, підгузки, засоби для гоління, товари жіночої гігієни, одноразовий посуд, паперова гігієнічна продукція, вологі серветки, товари медичного призначення, елементи живлення.
“На початку війни ситуація була надзвичайно нестабільна. Частина виробників не могла постачати товари, бо перебувала на окупованих територіях. Були проблеми з доставленням через велику кількість блокпостів. Серед населення панували паніка та страх, люди масово скуповували продукти. Тепер ситуація стабілізувалася, товари купують за необхідності”, - додали в АТБ.
Марія Сірик
керуюча чернігівського супермаркету АТБ

Мати вдома запас продуктів, купувати товари українських виробників

- Востаннє заходила в наш АТБ на Бобровиці 24 лютого 2022 року, десь о 10-й ранку. Тинялася між рядами товарів і не знала, що покласти в кошик. Узяла десяток яєць, котячого корму і якоїсь вермішелі. Далі був місяць без думок і власне без життя, існування від обстрілу до обстрілу. Лише ,найпростіші дії: зігрітися, поїсти, вижити. І лише в евакуації з'явилися хай не мрії, але визначилися віхи шляху до більш-менш нормального буття. Перша: щоб дім уцілів і ми повернулися. Друга: тролейбус. Ні, я не хочу згадувати повалені стовпи й чорні зміюки дротів. Третя: щоб працював АТБ.
У серпні нарешті побувала у свіженькому, чистенькому АТБ. Магазин відновили після обстрілів. Може, так і ми колись затягнемося всередині, заповнимося новими враженнями. Буде сонце й літо не тільки на вулиці, а й у душі. А у відновленому АТБ взяла морозива. І вермішельки, і котячого корму, і солі - хай буде запас.
На початку повномасштабного вторгнення українці здебільшого запасалися крупами, м’ясними, рибними консервами, локшиною швидкого приготування, дитячим харчуванням, кажуть працівники АТБ. Нині попит знизився до рівня довоєнного. Ажіотаж на товари довгого зберігання фіксували також під час масових відключень електроенергії в Україні.
На сьогодні практично кожен українець має вдома запас консервів. Зокрема, в АТБ можна придбати 6 видів каш із м’ясом, 9 видів паштетів та 10 - тушкованого м’яса (свинина, курятина, яловичина). Асортимент рибних консервів загалом нараховує 44 позиції (кілька, сардина, тунець тощо). Із непродуктового асортименту затребувані зарядні пристрої (Power Bank), ліхтарі портативні/акумуляторні, лампи акумуляторні. Восени 2024-го в АТБ планують почати продавати зарядні станції, устілки та жилети зігрівальні з USB, сонячні панелі тощо.
Ураїнці під час повномасштабної війни почали ще більше підтримувати вітчизняних виробників. Із травня 2024 року в АТБ маркують товари: “Купуй українське”. Зокрема, найбільша мережа супермаркетів співпрацює з 79 українськими виробниками непродуктових категорій. Є в асортименті й продукція з незламних міст: із Херсонка - кришки для консервації, з Харкова - шкарпетки, мило тверде туалетне й господарське, одноразовий посуд, пакети, з міста Суми - посуд.
Інна Олешко
Чернігів

Щодня донатити, долучатися до благодійних акцій в улюбленому супермаркеті

- Спершу я сама проводила збори коштів військовим 2014 року. Коли знайомі їхали добровольцями на фронт і необхідно було забезпечувати їх усім необхідним. Адже їхали здебільшого у кросівках і футболках, не маючи необхідного спорядження. Згодом почала вести збори на дороге лікування важкохворих дітей. Із початком повномасштабного вторгнення знову повернулася до зборів для військових. Завжди перший донат роблю сама. Коли не маю власних зборів – доначу іншим. Буває, залажу у кредитку. Тоді спиняю себе та встановлюю ліміт. Після повномасштабного вторгнення мій дохід значно зменшився. Тому порахувала, де можу зекономити, щоб продовжувати донатити. Бо відчуваю таку потребу. Відмовилася від манікюру, перукарні, інших б’юті-послуг. Бо мій манікюр країну не врятує. Перед кожною купівлею запитую себе: що важливіше – це чи наша перемога?
Загальна сума допомоги від АТБ з початку повномасштабного вторгнення вже наблизилася до 2 млрд грн. Українці активно долучаються до благодійних ініціатив народної мережі супермаркетів.
Зокрема торік до власного 30-річчя компанія провела благодійний марафон. Він тривав два місяці, і кожен міг зробити свій внесок у перемогу. Вдалося зібрати 68 млн грн. До них АТБ додала ще 100 млн власних коштів. Придбали й передали військовим підрозділам 240 пікапів, 4 медичні машини та 470 дронів Mavic3 Pro.
Компанія виділила для відбудови дитячої лікарні “Охматдит” після ворожого ракетного обстрілу в липні 2024-го.
Сьогодні кожен українець може віддячити захисникам і медикам своїм донатом, приєднавшись до Благодійної ініціативи АТБ. До покупок можна додати картку благодійного внеску номіналом 30, 50 або 100 грн.
20 млн грн
Юлія Фомічова
Черкаси

Пристосуватися до блекаутів, ходити заряджати телефон до АТБ

- Під час блекаутів ходила з ноутбуком працювати в кав’ярню. Також до друга додому, бо в нього є зарядна станція. Телефон можна зайти зарядити на пошті чи в найближчому АТБ. Радує, що в більшості супермаркетів є генератори. Завжди можна придбати необхідні продукти, випічку, каву й розрахуватися банківською карткою. Удома маємо лише павербанки. Добре, що плита газова, то приготувати їжу для дітей не проблема. А от у подруги електроплита. Коли є світло, вона готує. Зберігає їжу в термосі. Її діти таке не дуже хочуть їсти. З блекаутами важко пристосуватися до прання, бо за дві години машинка не встигає випрати. Ще й зависає, як напруга скаче. Перед сном привчилися з дітьми слухати аудіоказки - хоч якась розвага. Але блекаути можна пережити порівняно з тим, як нашим хлопцям важко на фронті. Тому я постійно доначу, перераховую на благодійні збори від 20 до 300 гривень.
1219 із 1229 магазинів АТБ забезпечені стаціонарними дизельними електростанціями (ДЕС), станом на серпень 2024-го. Інші за потреби працюють на пересувних генераторних станціях, яких у компанії 15 одиниць.
Тож під час відключень світла АТБ продовжують роботу, але з обмеженнями щодо ввімкнення деякого обладнання. Однак холодильне устаткування та морозильні камери не відключають.
З 22:00 до 8:00 у житловій забудові діє заборона на шум, згідно із законодавством. Тому не можна використовувати генератори. Щоб забезпечити належні умови зберігання певних товарних груп на нічний час, швидкопсувні продукти переміщуються у середньотемпературні та низькотемпературні ларі, камери. Таке обладнання утримує заданий температурний режим до 6-8 годин, що дає змогу зберегти свіжість товарів навіть під час нічних відключень електроенергії.
У червні операційні витрати компанії, пов’язані з ДЕС, зросли удев’ятеро. У середньому АТБ щодня витрачає 3,3 млн грн на заправляння генераторів. За попередніми підрахунками, за умов роботи магазинів без електрики компанія щомісяця витрачатиме тільки на пальне близько 100 млн грн.
На сьогодні АТБ компенсує роботу генераторів за рахунок власного доходу.
Тепер у процесі вивчення та обговорення компанією встановлення систем накопичення та імпорту електроенергії.
Під час блекаутів у більшості магазинів АТБ асортимент залишається без змін. Лише в декількох відбулося невелике скорочення, але це більше пов'язано з тим, що клієнти почали частіше ходити до супермаркетів, проте купують менше товарів. Адже вдома в українців теж довгий час була відсутня електроенергія і зберегти продукти свіжими важко.
Запаси товарів у складських комплексах АТБ довелося зменшити до мінімально необхідного рівня. Але це зробили не через блекаути, а для зменшення ризиків втрат через ворожі ракетні обстріли.
Оксана Снігур
Київ

Продовжувати турбуватися про екологію, сортувати сміття, здавати на переробку батарейки

- Сортувати сміття почала років 10 тому й досі продовжую. Живу у приватному будинку. Спочатку почала збирати пластик і раз на кілька місяців возила його власним авто на переробку разом із макулатурою, алюмінієвими бляшанками, склом. Тепер у нашому мікрорайоні розставили контейнери для роздільного збору відходів. Звернула увагу, що люди почали більше розбиратись у темі сортування. Клітки для пластику стали набагато “чистіші” - туди вже менше кидають усе підряд. Пляшки стискають, перш ніж покласти до контейнера. У мене і в офісі стоять картонні коробки - для пластику, скла, паперу, алюмінієвих бляшанок. Пластик і скло возимо на переробку самі. А макулатуру віддаємо волонтерам. Вони її здають і купують щось із необхідних речей для військових. Наприкінці серпня відвеземо волонтерам консервні банки та картон для виготовлення окопних свічок. Так робимо від початку повномасштабного вторгнення.

Мільйони українців долучилися до екологічної ініціативи АТБ “Утилізуй сьогодні для чистого завтра!” Зокрема у першому півріччі 2024-го компанія АТБ відправила на переробку до польського підприємства BatEKO 173 т використаних батарейок - це вісім фур.

Безпрецедентний за своїми масштабами екологічний проєкт було розпочато АТБ ще до початку повномасштабної війни. За весь період роботи цієї ініціативи на утилізацію за кордон було відправлено майже 500 т батарейок. Якщо уявити цю масу в кількості самих батарейок, то вийде майже 25 млн шт.
батарейок відправлено на переробку з пунктів збору в мережі магазинів АТБ
173 тонни
Тетяна Ковальчук
Черкаси
Над спецпроєктом працювали:
Оксана МИШОПИТА Креативна продюсерка
Олена ПЕТІК Коректорка
Кріcтіна НАГОРНЮК Дизайн, верстка
Мирослава БОНДАРЕНКО Редакторка
Любов КАРНАРУК Авторка
Юлія ІЛЬЧЕНКО Продакшн
Матеріал підготовано за підтримки: