Кращі в незалежній:
як змінився ринок праці України після повномасштабного вторгнення
До Дня Незалежності Gazeta.ua розповідає історії корпоративної відповідальності кращих роботодавців України. Поговоримо про досвід збереження та підтримки команди у воєнний час. Обговоримо, як змінився український ринок праці загалом, які нагальні проблеми доводиться вирішувати роботодавцям, що нового пропонувати у вакансіях.
Рівень безробіття в Україні продовжує поступово знижуватися. Від початку 2023 року триває зростання попиту на робочу силу, підтримане пожвавленням економіки. Українці повертаються до звичних умов праці, також працевлаштовуються на нових посадах. Помітно покращилася ситуація із зайнятістю переселенців, що свідчить про їхню адаптацію на нових місцях проживання. Відновлення економіки сприятиме подальшому пожвавленню попиту на робочу силу, зростанню доходів населення, йдеться в липневому Інфляційному звіті Національного банку України.

Що змінилося на ринку праці України

Найбільше вакансій нині пропонують у Київській, Дніпропетровській, Львівській, Одеській, Харківській областях, за даними Work.ua.
Третій місяць поспіль зростають зарплати. Зокрема, в липні середня зарплата у Дніпропетровській області збільшилась із 16 тис. грн до 16,5 тис. грн, у Київській – з 18 750 грн до 19 тис. грн, у Львівській – з 16 775 грн до 17 тис. грн, в Одеській – з 16 275 грн до 17 325 грн. У Харківській області середня зарплата не змінилася – 16 тис. грн.
Більшість роботодавців планує підвищувати зарплати усім або деяким категоріям працівників цього року або коригуватиме їх відповідно до інфляції.

2023 року кількість вакансій зростає щомісяця і вже перетнула позначку 90 тис. – це 90% відновлення, кажуть у Work.ua. Конкуренція за посади досягла довоєнного рівня. Нині шукач роботи може вибирати, де й ким працювати, зважаючи на рівень оплати праці. Притому зарплата – не головне у стосунках між працівником та компанією. Роботодавці мають дбати про власний бренд. Створювати комфортні та безпечні умови праці для персоналу, турбуватися про нього, підтримувати. Також важливо займатися навчанням та розвитком команд, упроваджувати програми працевлаштування й адаптації ветеранів.
У команді холдингу Retail Group працює понад 5000 професіоналів. До складу компанії входять: 33 гіпермаркети та супермаркети “Велмарт”, 9 супермаркетів “Велика Кишеня”, 17 магазинів формату “біля дому” “Велика Кишеня Експрес”, торгово-розважальні центри “Екватор”, розважальні центри “Турбіна”, дитячі розважальні центри “Мультипарк”, 2 розподільчі центри, охоронна фірма “Баярд”, мережа супермаркетів Green Hills Market та Velmart у Молдові.

Retail Group – один із найбільших ритейлерів України, що надає перевагу співпраці з національними виробниками та постачальниками, сприяючи створенню нових робочих місць. Принципи компанії – широкий асортимент товару, низькі ціни, гарантія та якість продукції, високий сервіс.

Основні цінності компанії – це чесність, довіра, розвиток, відповідальність.

Retail Group: “Цінуємо чесність та відкритість у стосунках зі співробітниками, клієнтами, партнерами”

“Ми цінуємо чесність і відкритість у стосунках із працівниками, клієнтами, партнерами. Усі відносини всередині компанії та зовні базуються на довірі”, – зазначила Ольга Лабенська, директорка з персоналу Retail Group.
Від початку повномасштабного вторгнення компанія не скоротила жодного робочого місця.

“На жаль, втратили магазини в окупованому Бердянську та Сіверськодонецьку. У Херсоні супермаркет уже працює, хоча штат зменшився до 15 осіб. Але всі питання функціонування магазину закриваємо. Було чотири магазини в Харкові, два з яких зруйновано, та ми їх плануємо відновлювати. Працівникам із територій, де тривають бойові дії, запропонували нові робочі місця по Україні. Це керівники магазинів, продавці, бухгалтери тощо. Звісно, дехто виїхав за кордон, але більшість працює”, – говорить Ольга Лабенська.

За її словами, перші два місяці повномасштабного вторгнення стали випробуванням на міцність для компанії. Але завдяки згуртованості команди тимчасові труднощі вдалося подолати. На початку повномасштабної війни близько 150 працівників Retail Group виїхало за кордон. Через 2-3 місяці люди почали повертатись.
“У принципі, з першого дня повномасштабної війни всі наші магазини працювали. Власник холдингу був в Україні, топменеджмент із керівниками магазинів теж залишились на місцях. Ми усвідомлювали, що маємо забезпечувати населення продуктами та іншими важливими товарами, тому працювали в посиленому режимі. Відкривалися часто єдиними в районі, хто випікав хліб та забезпечував товарами першої необхідності. Наприклад, щоб відкрити середній магазин, потрібно 40 працівників. А в той час на місці лишалося від п’яти до десяти співробітників, хто міг доїхати. Наші люди розуміли важливість роботи магазину, тому поверталися на робочі місця. Важкими були перші 2 місяці. Та вже на початку травня поновили роботу магазинів у повному обсязі”, – пригадує HR-директорка Retail Group.
“У компанії немає затримки виплати заробітної плати та скорочень. Навіть 24 лютого всім працівникам виплатили додаткову суму, щоб люди могли закупити необхідне на перший час. За півтора року тричі піднімали зарплату, тому що розуміємо ситуацію та рівень зростання інфляції”, – додала Ольга Лабенська.

У Retail Group погоджуються, що в Україні нині присутня конкуренція між роботодавцями за працівника. І питання зарплат стає не головним. Адже для багатьох українців важливе професійне зростання, комфортні умови праці, атмосфера в колективі та лояльні відносини.
У Retail Group постійно моніторять тенденції на ринку праці, рівень інфляції, як змінюється рівень життя в Україні.
“Ми намагаємось у виробничі цехи брати людей з профільним стажем. Також беремо й тих, хто хоче працювати кухарем, пекарем, м’ясником, але не має досвіду. Для таких працівників маємо програми професійного навчання під керівництвом досвідчених наставників. Маємо власну пекарню, кулінарні, м'ясний, рибні цехи, зони фудкорту – тому є вибір для освоєння бажаної спеціальності. Вікових обмежень для претендентів теж немає. Є денні та нічні зміни. Пропонуємо гнучкі графіки роботи, щоб працівники могли поєднувати професійну діяльність, турботу про родину, навчання та інше. У компанії є власна профспілка, яка допомагає співробітникам в різних життєвих обставинах. Для працівників розподільчого центру надається гуртожиток, організовано підвезення людей”, – зазначила директорка з персоналу.
У Retail Group велику увагу приділяють постійному навчанню й розвитку працівників. Функціонує внутрішній департамент навчання. Впроваджено понад 300 курсів та навчальних програм із різних професій. Запровадили систему тренерства та масштабували наставництво в компанії. Кожен керівник підрозділу проводить навчання, курує, допомагає новому співробітнику. Вітається ініціативність працівника, бажання зростати в кар’єрному плані. Навчають та залучають людей у різних ролях.
“Традиційно проходить внутрішньо корпоративний захід “Стратегічні ініціативи”, що сприяє інформуванню персоналу щодо змін у компанії, про стратегію розвитку та плани на майбутнє. Також на ньому відзначають та нагороджують кращих працівників Retail Group”, – каже Ольга Лабенська.

Понад 100 співробітників Retail Group було мобілізовано. За ними зберігаються робочі місця. До того ж у холдингу розробляють програму реінтеграції ветеранів. А їх повернеться на український ринок праці понад 3 млн осіб, каже статистика.

“Компанія динамічна, постійно в русі, ми навчаємося та навчаємо своїх працівників. Для нас цінні люди, й ми вкладаємось у них, підтримуємо та сприяємо їх розвитку. Якщо є бажання, в нашій компанії легко зробити кар’єру та досягти успіху”, – підсумувала Ольга Лабенська, HR-директорка Retail Group.
Компанія PULP MILL PRINT є найбільшим європейським поліграфічним комплексом, який входить до складу австрійсько-німецької групи Pulp Mill Holding GmbH.

Серед головних напрямків діяльності компанії: аркушевий та ролевий офсетний друк періодичних видань і рекламної поліграфії, виготовлення картонного та гнучкого пакування, друк етикеток, каталогів, газет та іншої поліграфічної продукції.

Уже понад 5 років клієнтами Pulp Mill Print є лідери українського виробництва та міжнародні компанії. Саме тут друкують легендарний Vogue, виготовляють пакування для “Київського” торта, корисних солодощів Bob Snail, етикетки для продукції заводу “Оболонь”.

На початку повномасштабного вторгнення, коли зупинився весь ринок, Pulp Mill Print не стала винятком. Але вже за три тижні роботу компанії вдалося поновити.

PULP MILL PRINT: “Задля максимальної безпеки працівників облаштували три бомбосховища та вибудували власну систему зв’язку”

“Ми розпочали виготовлення продукції 15 березня. Добре пам’ятаю наше перше замовлення – етикетки для води. Я зібрав працівників, сказав, що є замовлення і маємо запуститись. Усі без винятку відповіли: “Ми готові”. Аби виробничий процес не зупинявся, керівник господарсько-експлуатаційної служби сам перевозив сировину зі складу до цехів між сиренами та вибухами. Коли виїжджала фура з готовою продукцією, хлопці, що її робили, стояли зі сльозами на очах”, – згадує генеральний директор Pulp Mill Print Олег Дубровка.
У компанії немало зробили, щоб зберегти колектив та майно. У перші тижні повномасштабної війни більша частина працівників фактично жила на виробництві.

“В один момент колектив згуртувався як ніколи. Частина приїхала на виробництво разом із родинами, дітьми, домашніми улюбленцями. Фінансовий директор готувала вдома їжу, а я машиною привозив її на підприємство. З продуктового магазину, що розташований на території, видавалися продукти. Усі працівники отримали матеріальну допомогу”, – розповів Олег Дубровка.
За його словами, задля максимальної безпеки працівників у Pulp Mill Print облаштували три бомбосховища та вибудували власну систему зв’язку, щоб знати, хто де перебуває, та мати можливість оперативно реагувати на будь-які ситуації. Крім цього, в перші дні війни керівництво компанії організувало евакуацію родин працівників на захід України. Також жінки з дітьми виїжджали до Польщі – там Pulp Mill Print орендувала будинок відпочинку на три місяці.

Тепер багато хто з працівників повернувся до столиці. Крім стандартного пакета соціальних гарантій, упроваджено оплачуване медичне страхування. Ті, хто залишається за кордоном, можуть працювати віддалено. Переважно це менеджери з продажу та економісти. Усі вони мають конкурентний рівень зарплати, яка за час повномасштабної війни зросла на 30 відсотків.

Деякі працівники Pulp Mill Print вступили до лав ЗСУ. Вони також отримують зарплату та підтримку з боку компанії. Водночас підприємство допомагає цивільному населенню на деокупованих територіях. Зокрема, нещодавно Pulp Mill Print передала партію життєво важливих ліків до Херсонської обласної лікарні.
За словами генерального директора Pulp Mill Print, 24 лютого вся довоєнна система управління розвалилася.

“Але ми почали думати та діяти по-іншому, змінилися пріоритети. Всупереч усьому, нам вдалося мобілізуватися та фактично з нуля вибудувати логістичні ланцюжки, знайти способи збереження майна, сировини та готової продукції, переналаштувати внутрішні комунікації. Це величезна заслуга всієї команди. Сьогодні Pulp Mill Print – це максимально згуртований колектив, який має єдину мету та бачення майбутнього. Усі ми розуміємо, що Перемога залежить від кожного на своєму місці. Адже стабільний бізнес – це стабільна економіка, податки, робочі місця та гарантія того, що відбудовувати та розвивати країну повернуться ті, хто нині перебуває за кордоном”, – переконаний Олег Дубровка.
Компанія “Гранд Консалт” має понад 6 років досвіду у виробництві харчування для українських військових. Її засновником є Тетяна Анатоліївна Глиняна. Працює підприємство в Київській області під керівництвом директора Андрія Олександровича Жосана.

Компанія “Гранд Консалт” сьогодні грає вагому роль у забезпеченні обороноздатності країни, адже є національним виробником продуктових добових польових наборів для військових і постачальником комплектів харчових продуктів для особового складу ЗСУ. Географія постачання охоплює практично всю Україну.

“Гранд Консалт” виробляє м’ясні страви, перші страви та каші, що входять до добових польових наборів військових на передовій. Від початку повномасштабного вторгнення, маючи державні контракти, підприємство щоденно забезпечувало харчуванням близько 300 тис. військових, виробляло щомісяця майже 300 тис. сухпайків. Протягом 2022 року компанія відвантажила понад 1,6 млн сухпайків на потреби військових у різних регіонах країни. Сьогодні “Гранд Консалт” відвантажує щодня близько 500 т продуктів для українських захисників.

Гранд Консалт: “Гарантуємо кожному працівнику соціальний пакет та індивідуальну матеріальну підтримку”

На початку 2022 року, до повномасштабного вторгнення ворога, на підприємстві було понад 100 працівників. Сьогодні їх кількість перевищує 300 осіб.

“Із початком війни ми зіштовхнулися з відтоком кадрів. Через загрозу життю наші співробітники, як і решта українців, виїжджали з області. Водночас відповідальність і завантаженість компанії зростали. Мало не щодня збільшувалися замовлення на різні види продуктів і послуг. Розуміли, що від нашої роботи залежить забезпечення армії найнеобхіднішим. І ми впоралися. Працювали цілодобово у три зміни, залучали волонтерів. До роботи фактично ставали усі вільні руки. Окрім цього, наше підприємство зуміло не допустити кадрової кризи шляхом тісної співпраці з місцевими РДА та центрами зайнятості. Фактично, на наш запит щодо кадрів реагували профільні державні органи: на підприємство скеровували тих, хто шукав роботу й відповідав нашим кваліфікаційним вимогам”, – розповідає Андрій Жосан, директор "Гранд Консалт".
Компанія створює для свого колективу комфортні умови праці. Гарантує кожному соціальний пакет та індивідуальну матеріальну підтримку в разі потреби. Підприємство забезпечує працівників харчуванням, організовує централізоване підвезення.

“Гранд Консалт”, будучи стратегічним партнером держави в оборонній сфері, має можливість бронювання своїх співробітників. Та попри це, є працівники компанії, які добровільно вступили до лав ЗСУ. За кожним із них зберігаються робоче місце й заробітна плата.

Компанія не залишається осторонь потреб фронту, що не пов’язані з її основною діяльністю. На запити військових було придбано автомобілі, спеціальне військове оснащення, технічні засоби, товари гуманітарного призначення тощо.
За час повномасштабної війни сумарно до бюджету України сплачено понад 770 млн грн податків і зборів, з яких понад 120 млн грн – податок на прибуток і майже 12 млн грн – військовий збір.
“Ми працюємо і знаємо, наскільки важливо нині не просто виконувати замовлення. Увесь колектив відчуває свою надвідповідальність. Ми віримо, що, готуючи не просто за кращими рецептами, але й виготовляючи продукцію із щирою турботою, ми робимо свій відчутний внесок у підтримку ЗСУ на шляху до Перемоги України”, – зауважив Андрій Жосан.
Над спецпроєктом працювали:
Олена ПЕТІК Коректорка
Крістіна НАГОРНЮК Дизайнерка
Мирослава БОНДАРЕНКО Авторка, редакторка
Олексій СКОПНЕНКО Продакшн
Оксана МИШОПИТА Креативна продюсерка
Матеріал підготовано за підтримки: