Найкраща писанка – для коханого
“Найбільш суттєвою відмінністю між великодньою здобою є те, що хліб із назвою “баба” був більш пухким, здобним і високим. Його не несли на кладовище. Окремо випікали хліб для вшанування померлих родичів, який на Проводи ставили на могили. Він був менш здобний і мав білий колір. Первісну назву цього хліба нам не вдалось встановити, але з кінця ХІХ століття він відомий під назвою “паска”, а в деяких селах – “кулич”, – зауважила Світлана Творун.
Колись поверхню баби не прикрашали білою поливкою, натомість виробляли з тіста хрест, шишку (ружу), листочки, сонечка, птахів, вужиків. Символіка прикрас втілювала весняне відродження природи.
Тісто для баби готували з найкращого пшеничного борошна. Місили та “вибивали” баби 1-2 год. Їх випікали у спеціальних формах та ринках, тому вони виходили досить високими.
Зараз деякі господині дедалі частіше експериментують з рецептами великодньої випічки, додаючи в тісто цікаві інгредієнти. До прикладу, для шоколадної баби вам знадобиться 1,5 кг борошна, 50 г дріжджів, 8 яєць, 2 склянки цукру, 2,5 склянки тертого мигдалю, 100 г шоколаду, пів склянки кагору, 30 мл рому, по пів склянки панірувальних сухарів і цукатів, 1 чайна ложка кориці й стільки ж перетертої гвоздики.
Обов'язковим атрибутом Великодня здавна є писанки та крашанки. Адже яйце – це символ нового життя та воскресіння, а відповідно до прадавніх вірувань – сонця і родючості. Цікаво, що яєчна шкаралупа нагадує печеру, де був похований Ісус. А коли яйце розбивають і шкаралупа тріскає, то цьому надають значення воскресіння сина Божого з мертвих.
В Україні крашанки фарбували у світлі та яскраві кольори. Використовували проліски, щоб отримати блакитні, а ряст та ранні весняні трави – для зелених відтінків. Також за фарбник брали польову нехворощу, проліски, звіробій, гречану полову, кору та гілки яблуні чи вишні. Але особливе значення має червона крашанка, що символізує кров Ісуса Христа. Для отримання яскравого червоного забарвлення яйця варили в лушпинні цибулі. Шкаралупи від крашанок закопували на городі, щоби був урожай і щоб кроти не псували грядок.
На відміну від крашанок, які варили та їли, писанки залишали сирими. Їх було заведено дарувати на Великдень. Писанку, що вийшла найгарнішою, дівчата готували для хлопців, яких кохали. У деяких регіонах України під час розпису писанок дівчина повинна була залишатись в хаті сама, щоб ніхто не зурочив, бо писанка не вдасться.
Писанки на покуті за іконою чи в руках похресників вважали оберегом. Зараз, як і сто років тому, писанкарі кажуть: "Доки писанки писатимемо, доти світ наш існуватиме".