За словами дослідників, прізвище Мамай було поширене в Україні. Зокрема, в "Архіві Коша Нової Запорозької Січі", який охоплює документи 1713–1776 років, зафіксовано 26 козаків із прізвищем Мамай.
Російські джерела повідомляли, що в липні 1750 року гайдамацькі загони Марка Мамая та Гаврила Лисого захопили Чигирин, ”взяли пушку да хлеба мешка с три и выжгли башни и винницу”. З Чигирина Мамай пішов на Медведівку, де взяв дві бочки селітри.
На картині з Градизька, що на Полтавщині, козака спокушає пан, пропонуючи йому чарку горілки. На малюнках з Ногайська та Катеринодара – жінки. Особливо промовистий малюнок козака в центрі й постатями в типових російських кашкетах, що заховалися на дереві й цілять у Мамая з пістолетів. А той, мов зачарований, спокійно продовжує грати на бандурі. Тут натяк на характерника, що має надприродні властивості.
Відомо, що 1750-го Мамай зруйнував містечко Мошни та всі маєтності князя Любомирського. Російські війська під командуванням генерала Леонтьєва зловили запорожця. Він був повішений і четвертований, а його голову з шапкою виставили для остраху іншим. Але якийсь Андрій Харченко зняв цю шапку і почав називати себе Мамаєм. Через кілька років його також схопили і стратили. Але народ уже почав складати перекази про Мамая, який знову і знову воскресає. Козак Мамай став героєм численних вертепів: він розганяв чортів, залицявся до шинкарки, карав ворогів.
"Козак Мамай". Поч. 19 ст. Полтавська обл., Кременчуцький р-н, с. Градіжськ. Полотно, олія, 67 х 95. Національний художній музей України (Ж-172). За виданням: Козак Мамай. Феномен одного образу та спроба прочитання його "ідентифікаційного коду": Альбом / Автор дослідж. С. Бушак. – Київ: Родовід, 2008. – С.238. Зображення bandurka.etnoua.info
Про гайдамаку Мамая згадує також письменник Аполлон Скальковський. "Особливий жах наводила в Україні шайка Мамая, козака Запорозького. Виявляється, під цим іменем діяли дві особи", – писав Скальковський.