"Пряма лінія належить людині, а крива – Богу"
що збудував би геніальний архітектор Антоніо Ґауді в Україні
СПЕЦПРОЄКТ
Українці потребують духовної підтримки та світла під час повномасштабної війни, щоб відновити радість до барв життя в ці похмурі для нашої держави дні.
У спільному спецпроєкті Gazeta.ua та бренду преміальної горілки “Перша Гільдія” хочемо підтримати українців прикладами яскравої творчості, надихнути та посилити віру в радісне майбутнє. Також нагадаємо про важливість збереження визначних пам'яток культури та архітектури, адже під час повномасштабної війни чимало українських музеїв, артоб'єктів постраждали або їх повністю знищено ворогом.
Тож якби нині геніальний художник подорожував Україною, то обов'язково ділився би враженнями з Тео. Надсилав би йому смс та фото в месенджери, гуляючи Хрещатиком і ботанічним садом у Києві, смакуючи каву у львівському кафе, сидячи на пляжі Ланжерон в Одесі, подорожуючи потягом і автобусом областями України.
Тож якби нині геніальний художник подорожував Україною, то обов'язково ділився би враженнями з Тео. Надсилав би йому смс та фото в месенджери, гуляючи Хрещатиком і ботанічним садом у Києві, смакуючи каву у львівському кафе, сидячи на пляжі Ланжерон в Одесі, подорожуючи потягом і автобусом областями України.
Другу публікацію присвячено іспанському архітектору Антоніо Ґауді – одному з найяскравіших представників стилів ар-нуво та модерн. Сім із 17 його будівель внесено до Списку об’єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Проєктував Ґауді також вуличні ліхтарі, фонтани, вітрини магазинів. У музеях Барселони можна побачити зразки меблів, розроблених знаменитим архітектором.
Найвідоміші архітектурні шедеври Ґауді містяться в Барселоні: будинки Міла, Бальо, Вісенса, парк Гуель, храм Святого Сімейства (Саграда Фамілія).

Ґауді називають генієм архітектури. Під час роботи він використовував чимало новацій.
Замість креслень малював ескізи, які потім за допомогою системи дзеркал перетворював на тривимірні об’єкти
Не любив прямих ліній і кутів. Вивчав і аналізував будову тварин, рослин, використовував ці знання під час проєктування будівель
Придумав власну безопорну систему перекриттів. Лише через 100 років з’явилася комп’ютерна програма, здатна виконати такі розрахунки. NASA використовує її для розрахунку траєкторії космічних польотів
Ґауді переосмислив традиційну техніку мозаїки. Використовував її для оздоблення будівель, садових скульптур. Фабрики Каталонії та Валенсії, відомі своїми яскравими глазурями й орнаментами, постачали архітектору матеріали для його експериментів. Архітектор також робив фабрикам спецзамовлення
Він першим випробував опорні конструкції з армованого бетону, ввів купольні оболонки. Почав використовувати параболічні форми арок і перекриттів. Запровадив метод математичного моделювання для розрахунку навантажень на арки й куполи, заново ввів похилі колони.
Будівля у стилі храму Святого Сімейства (Саграда Фамілія) могла б замінити 47-поверховий хмарочос на Кловському узвозі в Києві. Жителі столиці називають його телескопом, баштою Саурона, пеньком. А ЮНЕСКО заявило, що будівля своїм виглядом псує панораму Києва й виокремлюється на тлі дзвіниці Києво-Печерської лаври.
Саграда Фамілія будується з 1882 року. Ґауді став головним архітектором 1891-го, коли між першим архітектором і замовником виник конфлікт.

Будівля храму схожа на мурашник, кам'яну бурульку. За задумом, він мав стати архітектурним утіленням Нового Заповіту. Після завершення будівництва Саграда Фамілія матиме 18 шпилів. Із них 12 символізують апостолів Христа, чотири – євангелістів Матвія, Марка, Луку та Іоана, один – Діву Марію і найвищий – Христа Спасителя.
Після смерті архітектора роботи зупинялися на довгі роки. У середині 1990-х недобудований собор став предметом дискусій. Частина архітекторів і чиновників Барселони закликала повністю припинити роботи. Але будівництво собору продовжили, планують його завершити 2026 року.
Зникнуть кути, матерія щедро постане у своїх астральних округлостях: сонце проникне сюди з усіх боків – і виникне образ раю”
У стилі Будинку Вісенса міг би перебудувати Гауді будівлю колишнього Укрсоцбанку на площі Міцкевича у Львові. Її звели на місці кам'яниці 1830 року.
Під час проєктування архітектор надихався колоритом Єгипту, Марокко та Індії. Фактично вирішив збудувати щось на зразок помешкання халіфа, оточене прекрасним оазисом.
Творче натхнення архітектор завжди шукав у природі.
Паркан навколо будинку він прикрасив кованим листям пальм. Усередині помешкання можна побачити зображення рослин, птахів, мушель. Це створює враження, ніби будинок є своєрідним продовженням саду.
Будинок Вісенса називають будинком, з якого все почалося, адже це було перше велике замовлення архітектора. Проєктувався як літня резиденція родини промисловця Мануеля Вісенса. Ґауді прикрасив фасад будинку кольоровою плиткою, бо власник був відомий її виробник і хотів, щоб його помешкання виконувало ще й роль реклами.
Коли я прийшов на місце майбутнього будівництва, щоб виміряти ділянку, її повністю вкривали маленькі жовті квіти. І я вирішив зробити їх декоративним мотивом плитки”, – розповідав Антоніо Гауді.
Гауді міг би долучитися до реконструкції колишнього парку Пушкіна в Києві – нині імені Івана Багряного. Він розташований між Берестейським проспектом і Кіностудією ім. Довженка. Завдяки ініціативі активістів, міська влада погодилася демонтувати пам'ятник Пушкіну. На його місці могла б постати одна зі скульптур Гауді з парку Гуель, декорована яскравою мозаїкою.
Також – лави незвичної форми, ліхтарі, ковані ворота, тематичні павільйони. Адже в 60-70 роки цей парк мав розвинену інфраструктуру: були зелений театр, танцювальний майданчик, концертний зал, читальний і шаховий павільйони, атракціони, ігрові автомати. Також там нелегально працював ринок музичних платівок. Більшість будівель не збереглася.
Промисловець Гуель купив ділянку за межами Барселони. Планував там збудувати місто-сад з елітними будинками для багатих жителів. Проєкт доручив втілити Ґауді, який працював над ним 14 років.

Архітектор створив шедевр паркового мистецтва, але проєкт не став комерційно успішним. Із 62 ділянок придбали лише дві.
Ґауді зміг поєднати архітектурні елементи парку з природою, гармонійно вписав їх у навколишній ландшафт. Дахи частини будівель нагадують гриби. Ворота декоровано кованим листям. Колони з піщаника за формою нагадують пальми, що ростуть у парку.
Головні парадні роздвоєні сходи з фонтанами – центр архітектурної композиції парку Гуель. Біля них архітектор розмістив скульптуру саламандри, декоровану яскравою мозаїкою, що поєднує бірюзові, жовті, сині, помаранчеві кольори.
На терасі Мистецтв стоїть найдовша у світі (понад 100 м) лава, облицьована яскравою мозаїкою. Під час будівництва робітників зобов'язали приносити з собою шматки скла та керамічних кахлів. Ті йшли на створення мозаїчних колажів.
Колір – це життя, а яскравим проявом смерті є відсутність кольору. Різьблені кам'яні троянди не є справжніми трояндами, тому що більша частина краси троянд – у їхньому кольорі, а різьблені троянди його не мають"
Яскраві будівлі та мозаїки Антоніо Ґауді надихнули преміальний бренд “Перша Гільдія” на створення лімітованої серії “Колір життя" – шедевру у світі горілки. Під час розроблення етикеток було використано інтерпретації відомих мозаїк Ґауді, виконаних у притаманній Україні кольоровій гамі. Етикетки створено у трьох дизайнах, і вони вже самі собою є шедеврами.
Загальний тираж Перша Гільдія ART EDITION – 30 тис. пляшок. Лімітовану серію горілки створено для тих, хто розуміє справжнє мистецтво й цінує вишуканість. Кожна пляшка лімітованої серії “Колір життя" – це унікальне творіння, втілення неповторності та елегантності. Тому ART EDITION стане не лише окрасою домашньої колекції напоїв, а й чудовим подарунком для поціновувачів горілки.
Свого часу реконструкція будівлі Театру на Подолі викликала хвилю протестів. На думку активістів, споруда псує своїм зовнішнім виглядом історичну частину столиці. Театр міститься на Андріївському узвозі в Києві. Гауді міг би задекорувати його у стилі Будинку Бальо.
Будинок Бальо є одним із найяскравіших прикладів каталонського модерну. Будівлю ще називають Будинком із кістками, бо балкони віддалено нагадують черепи. Дехто з експертів порівнює їх із венеційськими карнавальними масками.
Насправді оздоблення Будинку Бальо передає легенду про святого Георгія Змієборця, який убиває дракона. Форма даху нагадує спину дракона, дерев'яні сходи всередині будинку – його хребет, оформлення даху – луску на тілі. Найвищою точкою будівлі є хрестоцвіт, що символізує ручку меча, яким святий Георгій пронизує дракона.
До речі, в Будинку Бальо немає звичайної нумерації квартир. Кожну підписано спеціальним шрифтом, розробленим Ґауді.
Краса не належить до якогось конкретного стилю. Краса – це сяйво істини”
Забудовника скандального київського ЖК “Поділ-Престиж” критикували за псевдоісторичний стиль і зайві поверхи, які добудували всупереч початковому проєкту. Цю будівлю місцеві називають будинком-монстром на Подолі. Гауді міг би перебудувати “Поділ-Престиж” у стилі Будинку Міла.
Будинок Міла було побудовано на замовлення подружжя Міла, вони планували здавати частину кімнат в оренду. Фасад будинку нагадує скелі, які омивають морські хвилі. А ковані елементи балконів схожі на водорості. Хвилясті лінії створюють ілюзію постійного руху.

У будинку – продумана система природної вентиляції, що дає змогу відмовитися від кондиціонерів. Конструкція із залізобетону з несними колонами дала можливість відмовитися від опорних стін у приміщенні. Внутрішні перегородки можна переміщати й таким чином моделювати простір на бажання господарів.
Горище будинку є своєрідною камерою терморегуляції завдяки розміщеним там 270 цегляним аркам. Воно захищає від спеки влітку й від холоду взимку. Американський режисер і сценарист Джордж Лукас надихався дизайном 30 димоходів Будинку Міла під час створення персонажів “Зоряних війн” – Дарта Вейдера та штурмовиків Імперії.
У природі немає прямих чи гострих кутів. Тому будинки не повинні їх мати. Пряма лінія належить людині, а крива – Богу”
Антоніо Ґауді народився 25 червня 1852 року в містечку Реус у Каталонії, Іспанія.

Його батько був ремісник, виготовляв мідні казани. Це вплинуло на пристрасть Ґауді до художнього лиття. Він самостійно виготовляв огорожі, ворота, лави, ліхтарі.
Із дитинства хворів на ревматизм. Рідко грався з іншими дітьми, любив прогулянки на самоті. Ця звичка залишилася до кінця життя – він усюди ходив пішки.
У Ґауді одне око було короткозоре, а інше – далекозоре.
Навчався в Барселонському університеті, на факультеті архітектури. “Або геній, або божевільний”, – так казали викладачі про Ґауді після випускного іспиту.

Зразком досконалості вважав куряче яйце, певний час навіть носив сирі яйця в кишенях.
Перший самостійний проєкт Ґауді – вітрини виробника рукавичок для участі у Всесвітній виставці в Парижі. Проєкт сподобався відомому промисловцю, меценату та політику Еусебі Гуелю, який згодом став одним із головних замовників архітектора.
Вранці 7 червня 1926 року Ґауді збив трамвай на одному з перехресть Барселони. Перехожі не впізнали геніального архітектора, його відправили до лікарні для жебраків. Там він помер через три дні. Поховали Ґауді в усипальні недобудованого храму Святого Сімейства.
У студентські роки модно вдягався, відвідував світські заходи. Після 40 років почав вести чернечий спосіб життя, дотримувався суворих постів, щодня сповідувався.
Католицька церква вже кілька десятків років обговорює можливість зарахування Ґауді до лику святих як покровителя архітекторів.
Будівництво храму Святого Сімейства стало справою всього життя архітектора. В останні роки життя Ґауді фактично переселився на будмайданчик, рідко з’являвся вдома. Мало їв, забував митися, весь час присвячував роботі.
Обери свій колір життя
Над спецпроєктом працювали:
Матеріал підготовано за підтримки:
Оксана МИШОПИТА Креативна продюсерка
Олена ПЕТІК Коректорка
Оксана ДОЛЖКО Ілюстраторка
Рада КІШКА Дизайнерка
Мирослава БОНДАРЕНКО Авторка і редакторка
Олексій СКОПНЕНКО Продакшн