Щодня я там буваю, найрідніший магазин — українці складають про АТБ пісні, анекдоти та приказки
СПЕЦПРОЄКТ
"АТБ" відновлює роботу в деокупованому Херсоні.

Мережа супермаркетів АТБ в Україні - це вже давно не просто комфортні продуктові магазини біля будинку. Це найпопулярніший бренд, про який складають пісні, створюють меми. Із пакетом АТБ подорожують світом, а вантажівки компанії серед перших в'їжджають в деокуповані населені пункти й символізують стійкість, незламність, свободу та мирне життя українців.


У буремні часи, коли в банкоматах неможливо було зняти гроші, в АТБ запровадили послугу зняття готівки на касі. Під час блекауту супермаркети мережі стали осередками незламності: українці могли там випити гарячої кави, придбати свіжу випічку, підзарядити мобільні телефони та просто зігрітися.


1 листопада АТБ святкує 30 років. Сьогодні мережа нараховує 1200 магазинів. Вони є в обласних і районних центрах, селищах, приміських селах. У цьому матеріалі ми зібрали популярні анекдоти, меми, пісні про всеукраїнську мережу АТБ. Також попросили працівників компанії відповісти на запитання від читачів Gazeta.ua.

Найпопулярніше запитання українців у мережі: “Що означають три літери в назві АТБ?”. Цим цікавиться навіть російська пропаганда. Зокрема, росіяни розшифрували назву компанії як Американська Торгова Банда. Ще озвучували версію, що це перші літери прізвищ президентів США “Абама, Трамп, Байден”.
Про назву, яблука й акції

Насправді АТБ — це скорочена назва компанії “АгроТехБізнес” із Дніпра. Під одним брендом магазини працюють із 1998 року.
Друге за популярністю запитання:
“Хто засновники АТБ?”

Геннадій Буткевич
Євген Єрмаков
Віктор Карачун
Інші запитання від читачів:

Восени асортимент яблук завжди збільшується. Кожен ящик/мішок має маркування. Щоранку керуючий магазином просить касирів ознайомитися з асортиментом не тільки яблук, а й усіх овочів і фруктів. Адже їх зважують на касах. Знати сорти фруктів та овочів - прямий обов'язок касирів, прописаний у посадових інструкціях.

Якщо це товар з основного асортиментного переліку, то, звісно, він у дорозі і скоро приїде до магазину з найближчого розподільчого центру АТБ.

Запитання до керівництва: “Скажіть, у вас удома є пакет із пакетами?”



Часто чую розмови касирів: “Галю, яке це яблуко?” Розкажіть, як касири вгадують сорти?


Він є вдома в усіх! Незалежно від віку або посади.

Чому чеки друкують таким дрібним шрифтом?



На початку повномасштабної війни компанія ухвалила рішення щодо зменшення шрифту на чеках для економії касової стрічки. У планах компанії з часом перейти на цифрові, електронні чеки.

Хто вирішує, які товари будуть за акцією?



Це вирішують служба закупівель та її категорійні менеджери.

Назвіть товари, які найчастіше намагаються вкрасти?



Вершкове масло, шоколадні глазуровані сирки, корм для тварин у стограмових пачках і всі дрібні товари, розташовані у прикасовій зоні магазинів.


Якої довжини нігті можна мати вашому касиру? Яким кольором не можна фарбувати? А як щодо макіяжу?


По-перше, поняття дрескоду ніхто не скасовував! По-друге, в мережі існує розпорядження, де чітко вказано стандарти зовнішнього вигляду працівників магазинів. Основне - працівники мають носити фірмовий одяг, мати чистий та охайний зовнішній вигляд, стриманий макіяж та колір нігтів. Але ж усі ми люди, і смаки в усіх різні!

Чи є у вас кодекс поведінки працівника? Назвіть основні правила.



Так, у компанії АТБ існує загальний етичний кодекс для працівників. Основні правила: якісне та своєчасне виконання своїх обов'язків, професіоналізм, уміння працювати в команді, дотримання субординації, чемне ставлення до колег та інших людей, з якими працівник контактує від імені компанії.

Плануєте встановити каси самообслуговування?

Так. Каси самообслуговування вже було протестовано свого часу в деяких магазинах Запоріжжя та Дніпра. Повномасштабна війна внесла свої корективи, але нині цей проєкт - у роботі та планах компанії.

Коли пишете, що товар у дорозі, він справді в дорозі?

Українці часто реагують на події у країні новими жартами. Наприклад, під час пандемії COVID-19 охоронці магазинів АТБ перевіряли температуру на вході до супермаркету.
Про це склали анекдот:

“В охоронця АТБ зламався термометр. На вході він просто цілує всіх покупців у лоб”

Супермаркети мережі працюють у прифронтових містах, незважаючи на обстріли й тривоги:
Лізуть орки, їдуть танки — не гребе,
Ми сьогодні знову йдемо в АТБ”.

2023 року ЗСУ почали атакувати ворога на його території.
Українські дрони полетіли до Бєлгорода й Курська.
Одразу ж придумали новий жарт:

Хтось знає, чи в Бєлгороді й Курську вже
набирають касирів для АТБ?”

Багато анекдотів, де згадується улюблена мережа супермаркетів, присвячено буденному життю українців.
- Ти де працюєш?
- Викладаю хімію
- У школі чи університеті?
- В АТБ.
Українки тепер шукають чоловіків не в кіно, театрах
чи ресторанах. Ідуть в АТБ і спостерігають, хто ретельно обирає пельмені.
- Любий, я хочу шубу.
- Моє ти золото. Я теж!
Став варитися бурячок із картоплею,
а я — в АТБ за оселедцем.

В ютубі можна знайти різні пісні, де згадується найпопулярніша мережа АТБ:

Також крилатими стали фрази з рекламних компаній народної мережі супермаркетів: “АТБ кохає тебе”, “Вигравай телефон та на квартиру мільйон”, “Королева ночі свій шанс не прошльопає”, “Хто не скупляється - той не катається”.
Красуня неземна, касирша з АТБ
Пісня блогерки Jerry Heil “Охрана, отмєна”
стала своєрідним гімном касирів усіх українських супермаркетів, зокрема й АТБ. В ютубі її переглянули понад 14 млн разів.

Чимало пісень, жартів присвячено касирам АТБ, адже вони найбільше контактують із покупцями.

Новою піснею привітав із 30-річчям мережу АТБ блогер із Тернополя Vova Cigan. Композицію «Ти сказала А» присвячено касирці супермаркету:
Зайшов у АТБ. Купив жуйку “Орбіт”.
- Вам пакет потрібен? - запитує касирка.
- Давайте одразу три. Щоб точно помістилась.

Ти сказала А, тепер скажи і Б,
Красуня неземна, касирша з АТБ”
Пісня вже зібрала в ютубі понад 850 тис. переглядів. А відео з анонсом її виходу подивились у тіктоку 2,9 млн разів.


Справжньою зіркою в Україні став пакет АТБ. Із ним подорожують, про нього складають пісні. Опаковання жодної мережі супермаркетів не користується такою популярністю, як фірмовий пакет із АТБ.

Пакети АТБ — міцні та місткі. Українці використовують їх у господарстві, для зберігання речей, ходять з ними по покупки. 2018 року компанія АТБ запустила флешмоб “Пришліть своє фото з пакетом АТБ”. Українці почали фотографуватись із пакетами в різних куточках планети. Така традиція існує й досі. А найвідоміший мем “людина з пакетом АТБ біля Ейфелевої вежі” навіть зобразили на фасаді багатоповерхівки у Дніпрі.

Пакет, що став символом дому

Після повномасштабного вторгнення мільйони громадян України вимушено виїхали за кордон. Речі часто пакували в пакети й сумки АТБ, які, кажуть українські біженці, стали для них символом дому. З пакетами АТБ ходять до місцевих магазинів. Завдяки їм вимушені переселенці впізнають одне одного за кордоном.

“Я працюю далекобійником у Польщі з 2008 року. Водії з України використовують пакет АТБ, щоб знайти земляків. Кладемо його біля лобового скла. Свої бачать, підходять. Допомагаємо один одному, радимося”, - розповів киянин Олександр Коломієць.

“Пакет АТБ для мене - це щось рідне. В Україні по кілька штук завжди лежало в машині. Разом зі мною вони приїхали й до Німеччини. Ходжу з ними по покупки”, - говорить переселенка Оксана Валуйчик, мешкає в Дрездені.

гривень коштує на OLX керамічний сувенір
у вигляді синього пакета АТБ. Продавець пише, що виріб підійде для зберігання дрібниць або його можна просто використовувати як декор.


420
Фразу з пісні гурту MOZGI “Ты меня узнаешь полюбэ — я буду с пакетом АТБ” знає кожен українець. Кліп набрав в ютубі 20 млн переглядів. У ньому артисти демонструють легендарний синій пакет АТБ. Його компанія використовувала до 2019 року. Потім з'явився біорозкладаний зелений, коли супермаркети АТБ почали відмовлятися від пластику.



Ще через рік додали до асортименту паперові пакети та картонні коробки для автомобілістів, пакети з кукурудзяного крохмалю із зображенням качана "ПочатОк". Нині в АТБ також продають компостні пакети з ручками та без, термопакети, подарункові з ламінованого спандбонду, багаторазові господарські сумки, екоторби для овочів і фруктів, сумки зі спандбоду тощо. Для порівняння, у 2020-2021 роках українці в середньому щомісяця купували 30 млн поліетиленових пакетів для фасування товару. Нині в середньому продається 19 млн шт.
біорозкладних.

Українці активно підтримують екоініціативи компанії. Також охоче купують багаторазові пакети і сумки.

2020-го
2021-го
2,74 млн шт.
2022-го
6,4 млн шт.
8,48 млн шт.
2023-го
3,92 млн шт.
за 6 місяців
Над спецпроєктом працювали:
Катерина ОДИНЦОВА дизайнерка
Оксана МИШОПИТА креативна продюсерка
Олена ПЕТІК коректорка
Мирослава БОНДАРЕНКО редакторка
Юлія ІЛЬЧЕНКО продакшн
Роман ЗАПОРОЖЧЕНКО автор
Тарас ПОДОЛЯН фотокореспондент