як шість гастрономів Дніпра перетворилися на найбільшу українську народну мережу
СПЕЦПРОЄКТ
Більшість українців незалежно від віку, статі чи місця проживання не уявляє свого життя без сучасного супермаркету, де можна придбати все необхідне. Притому супермаркету не в первинному його значенні — величезне приміщення, з широким асортиментом товарів на околиці мегаполісу. А в новітньому — максимально зручний і комфортний магазин біля будинку, де завжди є необхідні товари за доступними цінами.
Цього року 1 листопада своє 30-річчя святкує найбільша мережа продуктових супермаркетів АТБ. В Україні вона отримала статус народної, адже магазини — впізнавані, популярні, зручні та вигідні!
У спецпроєкті Gazeta.ua розкажемо про історію АТБ, досягнення компанії за 30 років і як мережі супермаркетів вдалося завоювати серця українців.
Існував навіть супермаркет без полиць — на вул. Донецьке Шосе, 8, у Дніпрі: товари в торговому залі було розміщено на палетах, в коробках та транспортних упаковках.
2016 року створили корпоративну книгу стандартів “Ідеальний магазин”, де було зібрано та прописано норми, правила та стандарти ідеального магазину АТБ на той час. Брали до уваги досвід європейських мереж.
Секрет успіху АТБ, як зазначають засновники компанії, в унікальному форматі дискаунтера. У магазинах представлено оптимальний асортимент найнеобхідніших товарів, низькі ціни, всі магазини працюють під одним брендом та в однаковому форматі.

На створення ідеального магазину пішло 23 роки. Зокрема, звичні для українців сині АТБ – результат праці сотень спеціалістів та десятків експериментів команди. У перші роки діяльності компанії було багато спроб, помилок, обкатування варіантів зручного використання торгових залів, перестановок торговельного обладнання. Бувало, що в конкретному магазині щоночі переставляли полиці, каси, холодильники, товари. І вранці супермаркет щоразу мав інакший вигляд.
“Так звані чорні АТБ — магазини нової концепції. Їх проєктують і будують з урахуванням найсучасніших вимог. Це стосується архітектурних особливостей, стандартів енергоефективності, рівня комфорту та зручності”, — зазначив генеральний директор корпорації АТБ Борис Марков.
Поява чорних АТБ сприяла ще більшій популярності мережі. Українці охоче роблять закупівлі саме в нових АТБ. Це підтверджує зростання товарообігу та середнього чека. У планах компанії — реконструкція всіх наявних магазинів й відкриття нових чорних АТБ.
І того ж 2016 року компанія наважується на експеримент: відкриває в Дніпрі перший так званий чорний АТБ — магазин абсолютно нової концепції, з сучасним зовнішнім виглядом та найновішим обладнанням.

Згодом чорні АТБ починають діяти й у інших містах країни. Фасади чорних АТБ оздоблено в темних кольорах, збільшено корисну площу магазинів, удосконалено торговельні зали, встановлено найновіші системи вентиляції та очищення повітря, повністю змінено освітлення й систему опалення приміщень.
У період найактивнішого розвитку компанії АТБ щороку відкриває до 100 нових супермаркетів — магазини починають діяти в райцентрах, селищах, приміських селах. На перший погляд, відкриття супермаркету — звична подія, поява чергової торговельної точки. Однак саме супермаркети АТБ спричиняють справжню революцію в регіонах.
“Коли в центрі нашого містечка відкривали АТБ, усі називали цю затію дурницею. Бо поряд уже працювали десятки продуктових магазинів - сучасних, із широким асортиментом товарів. Та й наші люди звикли скуповуватись у неділю на базарі. Але відкриття АТБ стало місцевою революцією. Товари значно дешевші, асортимент — саме такий, як треба людям. Є все необхідне, й нічого зайвого. Тепер усе Тальне й район скуповуються в АТБ”, — говорить Ігор Вовнянко з Тального Звенигородського району Черкаської області.
АТБ стирає різницю між селом, містечком і містом-мільйонником. Адже жителі невеликих населених пунктів тепер теж отримують сучасний сервіс, користуються всіма зручностями великих магазинів, мають такий самий асортимент товарів за доступними цінами
Супермаркети АТБ змінюють саму філософію продовольчих закупівель. Раніше жителі маленьких містечок купували овочі та фрукти на ринках, побутову хімію — у спеціалізованих магазинах, крупи — на оптових базах. Нині все це можна придбати в одному супермаркеті.
І у селі, і у місті
Усі закупи — в АТБ
Відкриття АТБ сприяє зниженню цін на місцях. Адже раніше кожен магазин встановлював свої націнки на товар. Тому той самий продукт у різних магазинах райцентру коштував по-різному. Покупці змушені були шукати, де дешевше. Відкриття в населеному пункті АТБ - це нові стандарти ціноутворення. Тепер кожен підприємець орієнтується на вартість у супермаркеті. Як наслідок — подешевшання багатьох товарів.
На варті Ваших інтересів
Іще один плюс - місцеві бюджети отримують додаткове джерело доходів, а жителі — нові робочі місця. Зазвичай відкриваються вакансії продавців-консультантів, приймальників товарів, охоронців, керуючих магазинами, адміністраторів залу. У мережі АТБ працевлаштовано майже 50 тис. людей, 67% із них — жінки.
працівників — ровесники компанії.
Їм 30 років
особи працюють в АТБ понад 20 років
працівникам тільки виповнилося 18 років, і це їхня перша робота
Іще один плюс АТБ — графік роботи. Великі магазини АТБ завжди працювали цілодобово. На жаль війна та комендантська година по всій країні внесли зміни.
“Фактично в будь-який час можна було піти та придбати не тільки продукти, а й побутові товари — пластир, батарейки, лампочки. Коли почалося повномасштабне вторгнення, то шляхи постачання товарів до міста було заблоковано. АТБ закрився. Ціни на все зросли, продуктів бракувало, картки не працювали, готівку було важко знайти. Після звільнення області в місті з нетерпінням чекали на відкриття АТБ. Першого дня були шалені черги. Адже всі хотіли придбати звичні товари за нормальними цінами. А на касі ще й можна було зняти готівку”, — додала Оксана.
“Коли в нашому місті відкрили АТБ, я якраз вийшла з декрету. Уже мала досвід роботи у столичних супермаркетах, тому мене одразу взяли на роботу. Взагалі супермаркет - це новинка для нашого міста, раніше таких магазинів не було. Тому в день відкриття був шалений ажіотаж.

Приходили місцеві жителі, також приїздили з навколишніх сіл і сусідніх райцентрів, де АТБ ще не відкрили на той час. Незвичним був формат магазину, всі ходили роздивлялись товари, які можна було потримати в руках, понюхати, вибрати саме ті фрукти й овочі, що тобі сподобались. Усі були в захваті від величезного асортименту, цін”, — розповіла Оксана Олійник із міста Корюківки Чернігівської області.
Від роботи в мережі АТБ залишилися позитивні враження.

“Працювала в супермаркеті 3,5 року, там чудовий колектив. Плюси цього роботодавця — реальне кар'єрне зростання, стабільна заробітна плата без затримок. Також можна перевестись на роботу в будь-яке місто, де є супермаркет АТБ. Я на три місяці їздила у відрядження до Києва, працювала в одному з супермаркетів. Працівникам з інших міст надавали гуртожиток”, — підсумувала Оксана.
Українці активно телефонують на гарячу лінію корпорації, просять відкрити супермаркет саме в їхньому населеному пункті. Але це можливо лише за певних умов, зазначають у компанії.
Зазвичай магазини АТБ працюють у містах та селищах із населенням від 7 тис. осіб. Відкривають їх і в приміських селах, що лежать біля трас, у курортних зонах.
“Наша мета — рівномірне покриття магазинами АТБ усієї території України”, — зазначають у компанії.
Локація для відкриття супермаркету АТБ має відповідати певним критеріям. Зокрема, враховують внутрішню конкуренцію, кількість імовірних покупців, близькість торговельних та логістичних центрів та інше. Також важлива наявність приміщень, конструктивно придатних для розміщення магазину.
“Щаслива, що в нас є АТБ. Я живу на пенсію. Тому акційні товари в АТБ — це просто знахідка для мене. Можу дозволити собі багато чого смачного”, — ділиться Галина Шевченко з Умані Черкаської області.
“Тільки в АТБ не почуваюся бідним. Заходжу в цей супермаркет майже щодня”, — зазначив Микола Полозюк із Білої Церкви Київської області
Відкриття нових супермаркетів позитивно оцінюють і жителі міст-мільйонників.

“У великому місті важливо не тільки економити гроші, а ще й час. Раніше в магазині біля будинку ми з дружиною купували тільки хліб і молоко. Щоб економити, щовихідних їздили скуповуватись у великий гіпермаркет. Платили за товари менше, але на закупи йшов майже весь день. Потім недалеко від дому відкрили чорний АТБ. Пішов, порівняв ціни. Вони виявилися нижчими, ніж у гіпермаркеті. Асортимент — саме ті товари, які завжди беремо. Тому тепер закуповуємося в АТБ, а вільний час витрачаю на відпочинок із сім'єю”, — розповів киянин Максим Філоненко.
Сьогодні компанія “АТБ-маркет” перебуває на передовій продовольчої безпеки. Окрім безперебійної роботи й забезпечення громадян найнеобхіднішим, вона створює нові робочі місця, сплачує податки до бюджетів усіх рівнів.
2014 року АТБ зазнала значних втрат внаслідок війни з Росією. Тоді в Донецькій та Луганській областях компанія втратила 122 власних магазини й новий розподільчий центр. У анексованому Криму - 58 власних супермаркетів. Після повномасштабного вторгнення 2022 року на сьогодні 35 супермаркетів АТБ опинилися в зоні бойових дій і до них немає доступу, 26 магазинів працюють у містах, які перебувають під постійними обстрілами, а 18 АТБ повністю знищено внаслідок активних бойових дій.
Попри складні обставини, компанія АТБ не згорнула своєї діяльності. Крім того, з моменту повномасштабного вторгнення вже надано допомоги військовим, медикам, переселенцям на суму понад 1 млрд грн.

У рідному Дніпрі АТБ надає велику підтримку обласній лікарні імені Мечникова, куди щогодини доставляють тяжко поранених військових. На початку повномасштабного військового вторгнення компанія організувала безплатне харчування медичного персоналу, неодноразово закуповувала необхідне сучасне медичне обладнання, що допомагає рятувати життя українських бійців, а працівники АТБ завжди серед донорів крові для поранених.
продуктових наборів загальною вартістю 1,5 млн грн передали жителям деокупованих міст та селищ Куп’янської громади Харківської області, Снігурівки Миколаївської області
тон продуктів і товарів першої необхідності передали підрозділам ЗСУ та ТрО
пайків для воїнів ЗСУ зібрали в компанії АТБ за вересень 2023 року
автомобілів різного призначення передала корпорація АТБ для потреб ЗСУ
Корпорація подвоїла зібрані кошти — загальна сума благодійної допомоги українським захисникам і медикам перевищила 70 млн грн. Було закуплено: 375 дронів Mavic 3, 30 автомобілів спеціального призначення, 4 спеціалізовані “швидкі”.
гривень зібрали у співпраці з NTI Loyalty в благодійному проєкті “Брайти”. Ці гроші пішли на створення першого всеукраїнського реабілітаційного центру “Незламні” у Львові
гривень зібрала корпорація АТБ під час акції “Сертифікат для ЗСУ”. За три місяці реалізували 811 980 сертифікатів
Сьогодні магазини мережі АТБ щодня відвідують понад 3 млн українців. Протягом 30 років компанія постійно розширює мережу, покращує якість і сервіс. Планує відкривати до 100 нових магазинів щороку, близько 40 — реконструювати, відновити зруйновані магазини на деокупованих територіях. А також підтримувати статус народного магазину й боротися далі за серця українців, які ніжно називають улюблені супермаркети “наші АТБешечки”.
Над спецпроєктом працювали:
Олена ПЕТІК Коректорка
Тарас ПОДОЛЯН Фотокореспондент
Рада КІШКА Дизайнерка
Роман ЗАПОРОЖЧЕНКО Автор
Олексій СКОПНЕНКО Продакшн
Мирослава БОНДАРЕНКО Редакторка
Оксана МИШОПИТА Креативна продюсерка