як безбар’єрність стала новою цінністю для громадян і бізнесу

Це і є тією Україною майбутнього, яку ми хочемо бачити, —

83% українців вважають безбар’єрність новою цінністю суспільства, за результатами опитування Центру соціальних досліджень і поведінкової економіки. Йдеться не лише про фізичний доступ, а й про рівні можливості для кожної людини під час пошуку роботи, навчання, відвідування поштових відділень і спортивних подій тощо.

Запит суспільства на усунення будь-яких бар'єрів в Україні став іще більш актуальним після повномасштабного вторгнення. Адже зросла кількість військових, ветеранів, людей з інвалідністю, внутрішньо переміщених осіб.

У спецпроєкті Gazeta.ua ми розкажемо, з якими бар’єрами часто зустрічаються українці, як реалізується Національна стратегія безбар'єрності. Та як бізнес розширює доступ до своїх послуг і сервісів, робить безбар’єрність частиною свого продукту та корпоративної культури.

Навігація:

Бар’єри в житті суспільства, і як їх усунути

Безбар’єрність – це простір необмежених можливостей, де відсутні дискримінація, соціальні упередження та стереотипи. Враховуються потреби та інтереси кожної людини.
Типи безбар’єрності
Фізична безбар'єрність
Інформаційна доступність
Цифрова безбар’єрність
Гендерна рівність
Освітня безбар’єрність
Громадянська безбар’єрність
Економічна безбар’єрність
тисни сюди, щоб дізнатися більше

Як держава підтримує прагнення суспільства до безбар’єрності

Під час опитування понад половина українців зазначила, що насамперед в Україні треба позбутися бар’єрів у працевлаштуванні. Також необхідні зміни в інфраструктурі, усунення бар’єрів для людей старшого віку.
  • 34%
    акцентували на необхідності загалом змінити поведінку громадян
  • 32%
    важливо створювати адаптоване середовище
  • 22%
    радили зосередитися на доступності освіти та робочих місць
Прагнення суспільства впливають на державну політику. 2020 року президент Володимир Зеленський підписав Указ “Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні”. Було ухвалено Національну стратегію, план заходів, з’явилася Рада безбар’єрності при Кабміні. Олена Зеленська заснувала спільноту “Бізнес без бар’єрів”, аби об’єднати свідомі бізнеси навколо теми доступності.

Після початку повномасштабного вторгнення тема безбар’єрності набула ще більшого значення.
  • Олена Зеленська
    перша леді
    Нині, як ніколи раніше, очевидно, що всім нам незалежно від віку, статі, матеріального становища, стану здоров’я потрібні рівні можливості – щоб евакуюватися, спуститися в укриття, вчасно отримати важливу інформацію, мати доступ до послуг, працевлаштуватися.
  • Олена Зеленська

    перша леді

    Нині, як ніколи раніше, очевидно, що всім нам незалежно від віку, статі, матеріального становища, стану здоров’я потрібні рівні можливості – щоб евакуюватися, спуститися в укриття, вчасно отримати важливу інформацію, мати доступ до послуг, працевлаштуватися.

Що вже зроблено в Україні на шляху до безбар’єрності:

  • Розробили електронний “Довідник безбар’єрності” – перший посібник із коректного спілкування. Під час війни там з'явився спеціальний розділ “У воєнний час” із порадами, інструкціями та алгоритмами дій у нових обставинах для сімей із дітьми, старших людей, людей з інвалідністю.
  • З 1 вересня 2022 року оновлено Державні будівельні норми з урахуванням сучасних вимог щодо доступності.
  • Додаток від Google Look to speak став доступним українською мовою. Він дає змогу людям із порушеннями мовлення та моторики спілкуватися за допомогою рухів очей.
  • У “Дії” запрацював новий розділ – “Дія. Безбар’єрність”. Там зібрано статті та інструкції, щоб розібратись у державних послугах.
  • Укрзалізниця запустила мапу безбар'єрності вокзалів, де можна дізнатися про наявність пандусів, ліфтів, тактильної плитки, понижених вікон купівлі квитків тощо. 50 вагонів потягів стали доступними для пасажирів з інвалідністю.
  • Влітку 2024-го перші три особи з інвалідністю склали іспити у спеціальних адаптованих автошколах від Міністерства внутрішніх справ.

Нові можливості та філософія послуг

Навколо ініціативи першої леді Олени Зеленської об’єдналися українські та міжнародні компанії. Мета спільноти “Бізнес без бар’єрів” – напрацювати способи адаптації робочих місць для людей з інвалідністю, перекваліфікації, підтримки та інтеграції учасників бойових дій у мирне життя, економіку країни.
  • Оксана Збітнєва
    голова ГО “Безбар’єрність”
    Бізнес має бачити у безбар’єрності можливості, а не навантаження на себе. Можливості, що відкривають двері будь-якої послуги для тих цільових аудиторій, які до цього були невидимими. Безбар’єрність – це не благодійність. Це інвестиція і філософія послуг.
  • Оксана Збітнєва

    голова ГО “Безбар’єрність”

    Бізнес має бачити у безбар’єрності можливості, а не навантаження на себе. Можливості, що відкривають двері будь-якої послуги для тих цільових аудиторій, які до цього були невидимими. Безбар’єрність – це не благодійність. Це інвестиція і філософія послуг.

Зокрема, один із найбільших роботодавців і платників податків в Україні, компанія Нова пошта, з 2014 року працює над облаштуванням відділень елементами доступності, встановлює пандуси та спеціальні ліфти. Тепер ними облаштовано 95% відділень національної мережі, де в цьому є потреба. Торік Нова пошта приєдналася до ініціативи “Бізнес без бар’єрів”. А в серпні 2024-го презентувала перше абсолютно безбар’єрне відділення в Києві, на вул. Дорогожицькій. До його будівництва та перевірки на доступність залучали експертів ГО “Безбар’єрність”, а також клієнтів із різними типами порушень.
На відкритті безбар’єрного відділення Нової пошти побував Віталій Пчолкін, керівник Групи активної реабілітації ГАР, тренер-інструктор.
  • Віталій Пчолкін
    керівник Групи активної реабілітації, тренер-інструктор
    Я щасливий бачити, як бізнеси сьогодні включають питання безбарʼєрності у свою корпоративну культуру й шукають оптимальні шляхи для їх упровадження.
  • Віталій Пчолкін

    керівник Групи активної реабілітації, тренер-інструктор

    Я щасливий бачити, як бізнеси сьогодні включають питання безбарʼєрності у свою корпоративну культуру й шукають оптимальні шляхи для їх упровадження.

“Перешкод у місті багато. Відчуваєш постійний стрес, коли ти не впевнений, чи зможеш доїхати до кінцевої точки, скільки це займе часу, чи не впадеш десь. Я щасливий бачити, як бізнеси сьогодні включають питання безбарʼєрності у свою корпоративну культуру й шукають оптимальні шляхи для їх упровадження.
Відкриття першого відділення, де застосовано комплексний підхід до забезпечення безбарʼєрності, надає не тільки нові можливості для клієнтів, але і створює підґрунтя для працевлаштування осіб з інвалідністю. Такі кроки є важливими та мають стати прикладами для всіх інших бізнесів. Адже це і є тією Україною майбутнього, яку ми хочемо бачити”, – розповів Віталій. Він пересувається на кріслі колісному, отримав травму 2007 року.

Безбар’єрне відділення Нової пошти доступне для всіх груп населення – ветеранів і ветеранок, воїнів на протезах, батьків із дітьми, людей старшого віку, людей із порушеннями зору та слуху, власників домашніх тварин тощо.
Біля входу до приміщення облаштували просторе місце для паркування авто водіїв з інвалідністю. Встановили розсувні двері зі звуковим маяком. Відсутній поріг, є тактильна смуга на всьому шляху клієнта. Графік роботи продубльовано шрифтом Брайля. Доступний цифровий помічник, який можна опустити до потрібного рівня, що зручно для відвідувачів на кріслах колісних. Робочі місця операторів обладнано індукційною петлею, яка створює магнітне поле й передає звук безпосередньо у слуховий апарат, зменшуючи фонові шуми.

Щоб онлайн-шопінг був доступний для кожного, встановили велику примірочну з тримачем для милиць. Адаптували і вбиральні: встановили автоматичні двері, всередині є сповивальний столик для клієнтів з немовлятами. Також подбали про відчуття безпеки людей із ментальними порушеннями, тому у вбиральнях немає автоматичних сушарок для рук.

У приміщенні відділення розмістили дитячий куточок творчості, миски з водою для тварин і навіть готель для комах.
Вразило безбар’єрне відділення й військових, які скористалися його послугами.
  • Володимир Рудковський
    військовослужбовець,
    мотиваційний тренер Навчально-реабілітаційного центру “Незламні”
    Тут відчувається воля – те, за що ми боремося. Мої побратими після відвідування безбар’єрного відділення кажуть, що це прояв поваги до тих людей, які багато років не могли бути почутими. Це як черговий доказ, що нас чують.
  • Володимир Рудковський

    військовослужбовець,

    мотиваційний тренер Навчально-реабілітаційного центру “Незламні”

    Тут відчувається воля – те, за що ми боремося. Мої побратими після відвідування безбар’єрного відділення кажуть, що це прояв поваги до тих людей, які багато років не могли бути почутими. Це як черговий доказ, що нас чують.

Усі працівники безбар’єрного відділення Нової пошти пройшли відповідне навчання. Для них проводили тренінги фахівці ГО “Безбар’єрність”. Окрему увагу приділяли коректній комунікації та взаємодії з різними групами населення.
  • Вячеслав Климов
    співзасновник Нової пошти
    Це відділення – стандарт, який відпрацювали з початком повномасштабного вторгнення. Ми будемо продовжувати робити безбар’єрність частиною свого продукту й упроваджувати стандарти доступності для нових відділень. Наша мета – стати прикладом безбарʼєрних рішень, аби вся Україна стала безбар’єрною.
  • Вячеслав Климов

    співзасновник Нової пошти

    Це відділення – стандарт, який відпрацювали з початком повномасштабного вторгнення. Ми будемо продовжувати робити безбар’єрність частиною свого продукту й упроваджувати стандарти доступності для нових відділень. Наша мета – стати прикладом безбарʼєрних рішень, аби вся Україна стала безбар’єрною.

У планах Нової пошти – масштабування та розширення рішень безбар’єрності. Зокрема, покращать доступність відділень, збільшать кількість поштоматів, адаптують їх для людей з інвалідністю.
  • Олена Плахова
    директорка з управління репутацією
    групи компаній NOVA (Нова пошта)
    Безбар’єрність – це філософія суспільства без обмежень. Це про внутрішню готовність створювати середовище, в якому буде комфортно всім. І Нова пошта як відповідальний корпоративний громадянин підтримує цей рух і продовжуватиме будувати сервіс без бар’єрів.
  • Олена Плахова

    директорка з управління репутацією групи компаній NOVA (Нова пошта)

    Безбар’єрність – це філософія суспільства без обмежень. Це про внутрішню готовність створювати середовище, в якому буде комфортно всім. І Нова пошта як відповідальний корпоративний громадянин підтримує цей рух і продовжуватиме будувати сервіс без бар’єрів.

Для своїх працівників компанія провела навчання з коректної комунікації з людьми з інвалідністю. Схожий навчальний курс скоро буде впроваджено в Корпоративному Університеті та Школі Бізнесу Нової пошти.

Робота для всіх

Військовослужбовець 35-ї бригади Олександр Карасьов після поранення і реабілітації вирішив повернутися на роботу в термінал Нової пошти в Одесі. Під час служби компанія за ним зберігала робоче місце. Але оскільки після повернення він не міг уже виконувати професійні обов’язки на попередній посаді, то ветерану запропонували перекваліфікуватися на нову спеціальність. Він погодився й нині працює водієм електровізка.
  • Олександр Карасьов
    військовослужбовець 35-ї бригади
    Ми штурмували окоп. Був обстріл – і мене поранило, побратими витягнули. Потім лікування, протезування. Від роботодавця моя сім’я отримала фінансову допомогу. Маю двох синів 12 і 4 років. Дружина спершу була проти, щоб ішов працювати. Але я впорався.
  • Олександр Карасьов

    військовослужбовець 35-ї бригади

    Ми штурмували окоп. Був обстріл – і мене поранило, побратими витягнули. Потім лікування, протезування. Від роботодавця моя сім’я отримала фінансову допомогу. Маю двох синів 12 і 4 років. Дружина спершу була проти, щоб ішов працювати. Але я впорався.

Український бізнес запроваджує програми повернення ветеранів на робочі місця. У Новій пошті така програма діє з 2023 року.

У кадровій політиці компанія дотримується принципу безбар’єрності: працевлаштовує студентів, молодих батьків, ветеранів, людей віком 55+. Буває, що люди з інвалідністю намагаються приховати свою проблему. Зокрема й через попередній негативний досвід працевлаштування. У Новій пошті поділилися такою історією: хлопець із порушенням слуху (односторонньою глухотою) влаштувався працювати до контактного центру. Наявність порушення він приховав через страх відмови. У процесі навчання співробітники виявили, що, працюючи в одному навушнику, стажер абсолютно не чув, що йому підказує наставник. Тоді йому запропонували перейти на роботу з онлайн-чатами для мінімізації навантаження на слух. І він досі працює в компанії.
Як зазначають у Новій пошті, більшість вакансій у компанії пов’язано з фізичною працею: перевезення вантажів, навантаження, розвантаження. Ця робота в суспільстві традиційно вважається чоловічою. Але Нова пошта почала позбуватися гендерних бар’єрів й активно залучає жінок на раніше не типові для них вакансії. Тепер у штаті мають далекобійниць, водійок електровізків, вантажниць дрібних вантажів, кур’єрок.

Нова пошта не тільки змінила описи вакансій, використовуючи фемінітиви. Компанія співпрацює з центрами зайнятості і пропонує роботу жінкам, яких навчали нових професій. Також Нова пошта робить важливі кроки, щоб полегшити фізичні навантаження для жінок під час роботи. Наприклад, використовують механізовані тачки та екзоскелети.

Спорт без бар'єрів

Військовий Андрій Соломін під час служби втратив обидві кінцівки та 6 хвилин перебував у стані клінічної смерті. Тепер пересувається на кріслі колісному, проходить реабілітацію. У вересні в Києві військовий брав участь у Першому безбар’єрному марафоні Нової пошти. Метою заходу було зробити біг доступним для всіх.
  • Андрій Соломін
    військовослужбовець
    Дуже приємно долати дистанцію з розумінням, що я можу робити це сам, адже вона доступна для всіх людей.
  • Андрій Соломін

    військовослужбовець

    Дуже приємно долати дистанцію з розумінням, що я можу робити це сам, адже вона доступна для всіх людей.

“Я зміг подолати дистанцію без того, щоб просити в інших допомоги перенести крісло через бордюр або обʼїжджати ями та шукати шлях, як проїхати далі. Дуже приємно долати дистанцію з розумінням, що я можу робити це сам, адже вона доступна для всіх людей. На ВДНГ, де проходив марафон, дуже помітні зміни, які Нова пошта зробила на території. І класно, що після марафону цей простір залишиться таким же доступним”.

До безбар’єрного марафону Нової пошти в Києві, на ВДНГ, долучилися люди з порушеннями зору та слуху, розладами аутичного спектра, ДЦП, на кріслах колісних і з протезами, діти до 7 років, люди старшого віку, бігуни з домашніми тваринами.
  • 3 400
    бігунів взяло участь
    у марафоні
  • 42, 21, 10, 5
    кілометрові дистанції
    було подолано
  • 300
    представників маломобільних груп взяли участь у марафоні
Під час підготовки до марафону організатори подбали про зниження бордюрів, вирівняли асфальт, встановили зручні стійки реєстрації та нагородження, адаптовані вказівники. Учасників супроводжували перекладачі жестової мови, для людей із порушенням зору забезпечили аудіоописовий коментар. Батьки з маленькими дітьми могли скористатися місцем для догляду зі сповивальним столиком, засобами гігієни. На дистанціях, у стартовому містечку розмістили зони для чотирилапих - з водою та смаколиками.

Ще одна особливість: на безбар’єрному марафоні вперше прозвучав новий сигнал старту ― без пострілу. Адже традиційний сигнал може бути травматичним для людей із ПТСР, ветеранів війни. Нова пошта провела дослідження, і разом з експертами обрали сигнал, який найбільше відповідає критеріям: звук включає зворотний відлік, стартовий сигнал із семплами трембіти і відлуння, яке звучить, допоки більшість учасників не почне забіг.
Українці хоча б раз у житті зіштовхувалися з певними бар'єрами ― ускладненим фізичним доступом, перепонами у працевлаштуванні, упередженим ставленням, неможливістю отримати певні послуги тощо. Під час повномасштабної війни запит суспільства на ефективні безбар'єрні рішення зріс іще більше. Тому нині безбар'єрність має стати нормою в Україні й охопити багато сфер нашого життя. Для цього потрібні спільні зусилля держави, громадян і бізнесу, щоб створити комфортні умови для всіх.
Над спецпроєктом працювали:
Матеріал підготовано за підтримки:
Мирослава БОНДАРЕНКО Редакторка
Ірина ЛЕВИЦЬКА Авторка
Юлія ІЛЬЧЕНКО Продакшн
Оксана МИШОПИТА Креативна продюсерка
Олена ПЕТІК Коректорка
О.К. Дизайнер